Engelsk forkurs FO1601S/E
Læringsmål
Studentene skal:
få kunnskap om
- engelsk som verktøy for god kommunikasjon
- teknisk engelsk og engelsk fagterminologi
utvikle ferdigheter i
- å bruke engelsk i skriftlig og muntlig kommunikasjon
- å presentere ulike emner på engelsk
Innhold
Hovedmål:
- Kunnskapsmål: Studentene skal skaffe seg kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon og kunnskap om teknisk engelsk og engelsk fagterminologi.
- Ferdighetsmål: Studentene skal utvikle ferdigheter i å bruke engelsk fagterminologi korrekt i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike kontekster og formål.
- Generelle kompetansemål: Studentene skal på en reflektert og begrunnet måte bruke sine kunnskaper og ferdigheter ved gjennomføringen av ulike arbeidsoppgaver, både selvstendig og som deltaker i en gruppe.
Organisering
-
SPRÅK & KOMMUNIKASJON: Studentene skal:
- kunne beherske engelsk som kommunikasjonsverktøy
- kunne anvende teknisk engelsk fagspråk
- kjenne til grammatiske likheter og ulikheter mellom norsk og engelsk, også i teknisk engelsk
- kunne bruke engelsk i formelle og uformelle situasjoner og sammenhenger
- kunne anvende korrekt møteterminologi
- kunne bruke informasjon fra hentet engelske kilder i egne arbeider
-
KULTURKUNNSKAP: Studentene skal:
- kunne tilegne seg informasjon fra nettet om flerkulturelle emner
-
SKRIFTLIG FRAMSTILLING: Studentene skal:
- kunne skrive resonnerende framstillinger, også innenfor tekniske emner
- kunne skrive rapporter, brev, søknader, notater og meldinger og e-post
- kunne skrive instruksjoner og beskrivelser
- kunne oversette fra norsk til engelsk
- kunne skrive sammendrag
- kunne skrive presentasjoner
-
MUNTLIG FRAMSTILING: Studentene skal:
- kunne holde presentasjoner på engelsk
- kunne gi instruksjoner / demonstrasjoner
- kunne bruke telefon, gjøre bestillinger og inngår avtaler
- kunne delta i møter og utøve møteledelse
-
PROSJEKTARBEID: Studentene skal:
- kunne lage engelsk sammendrag av prosjekt gjennomført i øvrige forkursemner
- kunne gjennomføre et mindre prosjekt og skrive en kort rapport på engelsk
Vurderingsformer
Bokstavkarakterer A – F hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Mappevurdering
- innleveringer (individuelle og gruppevis), som evalueres bestått/ikke bestått
- mer formelle tester og særemne gis bokstavkarakterer
Eksamen
Obligatorisk skriftlig sluttprøve, tre timer (studenter kan alternativt søke om muntlig sluttprøve)
Endelig karakter i faget settes på følgende grunnlag:
Skriftlige undervegsprøver (studentene bør skrive alle 6 prøver og bestå i minst 4 av 6) --> 50 %
Muntlige aktiviteter i klasserommet (regelmessig aktiv deltakelse, skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner) --> 20 %
Sluttprøven (3 forsøk) --> 30 %
Les fullstendig fagplan her
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Anna Karlsen <Anna.KarlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 07.08.2009