TBK - Tegning og Farge 965TF
Læringsutbytte
Kandidaten
- har kunnskap om komposisjon
- kan anvende teknikker og metoder for å lære å tegne
- kan anvende digitalt kamera som verktøy i tegne- og bildesammenheng
- kan beherske Photoshop som billedredigeringsprogram
- kan tegne kroki, akt og portrett
- beherske skissearbeid som støtte for tenkning og idéutvikling
- kan anvende iakttakelse, imitasjon, forestillinger og fantasi
- kan analysere egne og andres bilder
- har kunnskaper om fargelære
- har erfaring fra verkstedsarbeid og HMS tiltak
Innhold
Emnet vil bestå av faglige innføringer, teoretiske studier, praktiske øvelser og oppgaver. Bilders betydning, deres formale oppbygging og visuelt kommunikative karakter, preger emnet.
Disse komponentene inngår i emnet:
- komposisjon
- teknikker og metoder for å lære å tegne
- digitalt kamera som verktøy i tegne- og bildesammenheng
- innføring i Photoshop
- kroki, akt og portrett
- skissearbeid som støtte for tenkning og idéutvikling
- iakttakelse, imitasjon, forestillinger og fantasi
- analyse av egne og andres bilder
- lek med tegneserienes bildespråk og street art-teknikker
- fargelære
- oppspenning og preparering av lerreter og papir
- utprøving av ulike typer og kvaliteter av maling som egner seg i skolen
- stilleben
All faglig virksomhet i dette emnet har en didaktisk komponent; hvordan kan dette gjøres i skolen? Hvorfor bør vi det? Hva sier aktuelle læreplaner?
Arbeids- og læringsformer
Individuelt bildearbeid med innføringer og veiledninger er den sentrale arbeidsformen i emnet. Vurderingsarbeid vil oftest foregå i gruppe, og er en viktig del av undervisningen. De fleste øvelser og oppgaver blir utstilt og presentert og vurdert muntlig. Flere av oppgavene i emnet vil ha en skriftlig komponent. Emnet krever stor grad av tilstedeværelse og deltakelse, da undervisningen er dialogisk i sin form. Fargeteoretisk arbeid gjennomføres som gruppearbeid.
Det vil bli forelest om bildepedagogikk, bildekommunikasjon og estetiske læringsprosesser og annen aktuell fagteori. Ellers vil all undervisning være vekselvirkning mellom teoretisk arbeid, praktiske utprøvinger og skapende virksomhet.
Vurderingsformer
Dette emnet består av mange komponenter. Derfor vil det settes opp arbeidskrav for emnet - som studenten tidlig gjøres kjent med. I disse arbeidkravene kan inngå
- skriftlig rapport til praktisk oppgave
- skisser og prosessdokumentasjon
- ferdige arbeider
- eksempler fra alle lærerstyrte øvingsoppgaver
- skriftlige prøver
Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Linda Strømme <Linda.StrommeSPAMFILTER@hit.no> - 22.12.2011