Kunst og håndverk 1 Bilde, grafisk design, visuell kommunikasjon og entreprenørskap K&H 501
Læringsutbytte
Kandidaten skal
- ha grunnleggende kunnskaper om, erfaringer med og vurderingsevne knyttet til kvalitet og egnethet i bruk av utvalgte materialer, redskaper, og teknikker i arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
- ha grunnleggende kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i norsk bildekunst, grafisk design og visuell kommunikasjon i nyere tid og ha erfaringer med å beskriv, analysere og tolke ulike bildeuttrykk
- kunne planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form og innhold i enkle analoge og digitale utstillinger og andre bildepresentasjoner innenfor emnet
- ha grunnleggende kunnskap om hovedtrekkene i fagets historiske utvikling, om sentrale teorier knyttet til barns todimensjonale formspråkutvikling, om barnekulturens visuelle ytringsformer, fantasi, kreativitet og estetiske opplevelse
- kunne dokumentere en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i den fagdidaktiske kompetansen
- kunne planlegge og gjennomføre undervisnig, vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk og kunne benytte fagkompetansen i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid
- ha kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av bilder i undervisningen
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Innhold
Emne 1: Bilder, grafisk design, visuell kommunikasjon og entreprenørskap
Del 1 Bildearbeid og kunstorientering
Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon
Del 3 Entreprenørskap og innovasjon
Emnet gir en innføring i bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon.
Arbeids- og læringsformer
Emnet gir en innføring i bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar og visuelle presentasjoner. I studiearbeidet skal både praktiske og teoretiske emner og varierte arbeidsmetoder vektlegges. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til læring gjennom handling,løpende prosessveiledning og teoretisk orientering. Bruk av eksterne utstillinger inngår i studiearbeidet.
Emnets struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av emnets faglige ansvarlige.
Det forventes at studentene arbeider med ulike presentasjoner og refleksjontekster rettet mot fremvekst av et bevisst forhold til egen utviklings- og læringsprosess innenfor emnet.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Vurderingsformer
I løpet av studiearbeidet får studentene kunnskaper om og erfaringer med ulike typer veiledning og tilbakemelding ut fra definerte arbeidskrav som er formulert i de ulike mappeoppgavene.
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering skal knyttes til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp.
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Ellen Baskår <Ellen.K.BaskarSPAMFILTER@hit.no>,Liv Ertzgaard Ringen <Liv.RingenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ellen K Baskår - 22.05.2012