Dans 10DANS
Læringsutbytte
Kunnskap
- Studenten har kunnskap om:
- Dansens rolle i læreplanene for grunnskole og videregående opplæring (LK06).
- Norske og utenlandske dansetradisjoner.
- Bevegelsesfaktorer/dynamikk: kraft, rom, tid og flyt.
- Kreativitet.
- Koreografi.
- Dans som globalt, nasjonalt og lokalt kulturuttrykk.
- Norsk og europeisk dansehistorie.
Ferdigheter
- Studenten kan:
- Vise grunnleggende ferdighet i danseformer som norsk og utenlandsk folkedans, selskapsdans, jazzdans og rytmeleik.
- Vise og formidle kreativ dans som metode.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere dans for barn på ulike klassetrinn.
- Bruke koreografi som redskap for dans.
- Sette opp en danseforestilling - fra idè til ferdig produkt.
Generell kompetanse
- Studenten har:
- Kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere danseundervisning for barn og unge på ulike klassetrinn.
Innhold
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Målområdet er bygd opp rundt 3 dimensjoner: skape, utøve og forstå. Arbeidet med dans dette studieåret vil i hovedsak rettes mot barne- og mellomtrinnet.
- Rytme- og leikaktiviteter.
- Kreativ dans.
- Norsk og internasjonal folkedans.
- Dans som treningsform.
7 studiepoeng, 2. studieår
Dans 2. studieår vil være en videreføring av arbeidet fra 1. studieår når det gjelder å skape, utøve og forstå dans. Arbeidet med dans dette studieåret vil i hovedsak rettes mot ungdomstrinnet og videregående opplæring.
- Jazzdans
- Ulike danser fra ungdomskulturen.
- Folkedans.
- Selskapsdans.
- Dans som treningsform.
- Didaktiske momenter i dans.
- Danseprosjekt.
Arbeids- og læringsformer
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Målområdet dans vil bli organisert gjennom forelesninger og praktisk arbeid, med hovedvekt på praktisk arbeid. Arbeidet vil foregå individuelt eller i gruppe. Studentene skal få erfaring med praktisk metodisk opplegg i dans som skal dokumenteres skriftlig.
7 studiepoeng, 2. studieår
Aktuelle arbeidsformer er praktisk arbeid med dans, egentrening, forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, se danseforestillinger.
Praktisk arbeid med dans vil bli prioritert i undervisningen.
Studentene skal, i løpet av studieåret, gjennomføre et prosjektarbeid i grupper. Dette arbeidet skal ende ut i en danseforestilling hvor gruppene selv står for koreografi og fremføring. Det skal levers logg etter endt prosjekt.
Vurderingsformer
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Obligatorisk arbeid må være vurdert til bestått 1.studieår, for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende prøve 2. studieår. Følgende arbeidskrav gjelder første studieår:
- minst 80 % deltakelse
- praktisk – metodisk arbeid i dans med skriftlig rapport, karakterskala bestått/ikke bestått
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
7 studiepoeng, 2. studieår
Studentene må ha bestått obligatorisk arbeid før de kan gå opp til sluttprøve :
- Minst 80% deltakelse.
- Prosjektarbeid/danseforestilling i grupper med påfølgende logg.
- Diverse skriftlige arbeid, individuelt eller i gruppe.
Sluttprøve
Sluttprøven består i en praktisk og en muntlig komponent:
- Individuell praktisk metodisk prøve i dans vekt 80%
- Muntlig eksaminasjon i pensumlitteratur tilknyttet prakt/metodisk prøve vekt 20%
Organisering
- Oppgavene trekkes 48 timer før 1. eksamensdag.
- Studentene skal gjennomføre et 20 minutters praktisk metodisk opplegg for medstudenter og i tillegg bli hørt muntlig i 10 minutter fra pensumlitteratur.
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no> - 13.02.2012