Fagdidaktikk 30FAGDI2

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om og faglig-dadaktisk forståelse for

  • kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering
  • planarbeid
  • tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
  • utviklings- og endringskompetanse
  • utviklingsarbeid, herunder vitenskapsteori, vitenskapelig metode og etikk
Ferdighet

Studenten kan anvende kunnskap, reflektere over og drøfte relevante problemstillinger og vise handlingskompetanse i læringsarbeidet. Studenten kan på en faglig-didatisk måte ivareta:

  • kroppsøvingsfagets egenart.
  • planarbeid
  • tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
  • utviklingsarbeid
  • yrkesetikk
Generell kompetanse

Studenten:

- kan anvende kunnskap, og vise sammenheng mellom fagfeltets- og skolens verdigrunnlag og faglig-didaktisk praksis.

- vise forståelse for skolens dannelsesmål i et lærings- og samfunnsperspektiv.

- kan legge til rette for samarbeid hjem-skole og lokalmiljø, og har forståelse for rollen som fag-, kultur- og verdiformidler i et fler- og felleskulturelt samfunn.

- har yrkesetisk kompetanse og anvender den i alle relasjoner med elevene, foresatte og kollegaer.

Innhold

Fagdidaktikk omhandler problemstillinger som oppstår i møtet med fagstudier, pedagogikk og praksisopplæring. I det fagdidaktiske studiet er det vesentlig at studenter, praksisveiledere, faglærere og pedagogikklærere har en felles forståelse av og samarbeider om mål, målområder og arbeidsformer.

Det fagdidaktiske målområdet i det treårige utdanningsforløpet tar for seg følgende emner:

  • kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering
  • planarbeid
  • tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
  • utviklings- og endringskompetanse
  • utviklingsarbeid, herunder vitenskapsteori, vitenskapelig metode og etikk

Fagområdets egenart fører til at samtlige områder vil bli berørt i alle studieårene.

Fagfeltet drama blir knyttet til tema; Lærerrollen.

Rammeplanen tilkjennegir de mål og målområder som skal prege studiet over tre år (s.23). Praktisk-metodiske situasjoner, særlig med utg. pkt. i praksisfeltet blir viktige grunnlag for utdyping.

5 stp, 1. studieår/årsstudium

I arbeidet med å nå målene vil studiene i 1. studieår bl.a. være knyttet til følgende emner:

  • utfordringer i praksisfeltet
  • fagdidaktiske koplinger til ulike bevegelseskulturer
  • fagdidaktiske teorimodeller, undervisningsmetoder
  • kroppsøvingsfagets egenart / ulike fagsyn
  • læreplanvurdering
  • lærerrollen i kroppsøvingsfaget
  • elevvurdering.

Det praktiske erfaringsgrunnlag søkes utdypet gjennom teoretiske helhetsmodeller som skal gi grunnlag for refleksjon og begrunnelser. Begrunnelsene må bygge på relevant erfaringsgrunnlag, teoretisk basisstoff og formelt grunnlag.

10 studiepoeng, 2. studieår

Fagdidaktikk består av 10 studiepoeng 2. studieår og er en videreføring av studiet fra 1. studieår. Studieenheten dette studieåret omfatter følgende emner:

  • Kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering
  • Planarbeid
  • Tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring

Kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering:

  • Kroppsøvingsfaget før og nå
  • Ulike fagsyn i det flerkulturelle samfunn

Planarbeid:

  • Fra læreplan til praksis
  • Tema prosjektarbeid og tverrfaglig arbeid

Tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring:

  • Mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering i faget
  • Elevers individuelle forutsetninger
  • Lærerrolle
  • Tilpasset opplæring i skolen
  • Elevvurdering

I tillegg til de emner som er nevnt over blir det også lagt vekt på grunnleggende etiske, forksningsmetodiske og vitenskapsteoretiske emner.

15 studiepoeng, 3. studieår

Studentene skal i 3. studieår planlegge og gjennomføre et fordypningsarbeid/en bacheloroppgave. Studentene får en videre innføring i vitenskapsteori, viteskapelig metode og etikk som bygger på studiearbeidet fra 1. og 2. klasse. Dette arbeidet skal gi studentene innsikt i ulike faser i et utviklingsarbeid samt trening i en skriftlig redegjørelse av et faglig problem. Arbeidet skal ha faglig relevans til kroppsøving og idrettsfag.

I arbeidet legges det vekt på at studenten skal

  • utarbeide og formulere en klar problemstilling
  • anvende vitenskaplige tilnærmingsmåter i et problemområde og velge formålstjenlig design
  • vise evne til kritisk tolkning av egne data

Valg av fordypningsoppgave skal godkjennes av faglærer/veileder.

Arbeidet skal framlegges i en skriftlig rapport og leveres medio mars.

Arbeids- og læringsformer

Som nevnt over skal arbeidet med fagdidaktikk inngå i alle tre studieårene, og sammen med pedagogikk og praksisopplæring ha en sammenbindende funksjon.

5 stp, 1. studieår/årsstudium

Den praktiske tilnærmingen til fagdidaktikken skal vektlegges første studieår, og spesielt vesentlig er det å få til en samordning med aktivitetslæren gjennom hele studiet.

Følgende arbeidsformer vil benyttes:

  • praktisk arbeid som erfaringsgrunnlag for fagdidaktiske problemstillinger
  • problembasert tilnærming til ulike tema
  • tema og prosjektarbeid
  • gruppeoppgaver i fagdidaktikk relatert til praksisfeltet
  • tilrettelegging av bevegelsesmiljøer for mangfold i utfordringer
  • observasjon som grunnlag for kvalitetssikring av undervisning
  • forelesninger.

10 studiepoeng, 2. studieår

Aktuelle arbeidsformer vil være forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, veiledning og feltarbeid.

Det vil bli knyttet studieoppgaver av praktisk og/eller teoretisk art til opplæringstemaene.

15 studiepoeng, 3. studieår

Innledningsvis kan aktuelle arbeidsformer være forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, veiledning og feltarbeid. Selve fordypningsarbeidet gjennomføres som et gruppearbeid med 3-4 studenter pr. gruppe.

Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal studentene engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i gruppa. Studentene i hver gruppe skal utarbeide en skriftlig forpliktende kontrakt som gjelder for alle gruppemedlemmene. Kontrakten skal inneholde momenter som vedrører arbeidsrutiner for gruppa. Gruppa skal føre logg fra hvert arbeidsmøte. Hver gruppe får tildelt en faglig veileder og obligatorisk veiledning skal avtales mellom gruppa og veileder.

Vurderingsformer

5 stp, 1. studieår/årsstudium

Studentene skal planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg. Disse oppgavene kan knyttes til målområdene i emnet aktivitetslære.

Gjennomføringen blir vurdert til bestått/ikke bestått. I tillegg kan det bli gitt andre studieoppgaver som også vurderes til bestått/ikke bestått.

Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

10 studiepoeng, 2. studieår

Obligatoriske oppgaver

  • Gjennomført og bestått konkrete undervisningsopplegg
  • Bestått studieoppgaver
  • Deltatt på obligatoriske forelesninger og seminarer

Sluttprøve:

  • 4 timers skriftlig individuell prøve.

Eksamen 2. studieår utgjør 40% av endelig karakter i fagdidaktikk. Faget avsluttes 3. studieår.

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

15 studiepoeng, 3. studieår

Obligatorisk arbeid må være vurdert til bestått før studenten kan levere rapporten sammen med gruppa. Obligatorisk arbeid består av en skriftlig prøve i vitenskapsteori og metode som vurderes til bestått/ikke bestått. Oppfylle arbeidskontrakten med gruppa og delta på obligatorisk veiledning.

Rapporten vurderes som skriftlig eksamen med gradert karakter fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Karakteren utgjør 60% av endelig karakter i faget fagdidaktikk. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no>,Geir Grimeland <geir.grimelandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Geir Grimeland - 30.01.2012