Fagdidaktikk i naturfag PPUNAT15

Læringsutbytte

Kunnskap

  • kjenne til noen resultater av naturfagdidaktisk forskning
  • skape rom for tilpasset opplæring

Ferdighet

  • anvende gjeldende læreplaner i planlegging, gjennomføring og vurdering av naturfagundervisningen
  • vurdere og anvende ulike arbeidsmetoder i naturfagene
  • vurdere og utforme oppgaver og praktisk arbeid som har relevans for læreplanen
  • vurdere og anvende ulike læremidler
  • vurdere og anvende ulike former for elevvurdering
  • drøfte kriterier for karaktersetting i naturfag med utgangspunkt i læreplanverket

Generell kompetanse

  • bidra til at elever får et positivt forhold til naturfagene både med tanke på videre rekruttering og kunne delta i samfunnsdebatten

Innhold

Studieenheten er et praktisk og teoretisk studium i naturfagdidaktikk. Studiet går over ett semester og vil være en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) som gir undervisningskompetanse i naturfag. Se læringsutbytte.

Arbeids- og læringsformer

Det er obligatorisk frammøte til 80 % av undervisningstimene. På samlingene vil det legges opp til aktiviteter og diskusjoner som det er vanskelig å lese seg til.

I praksisperioden vil studenten få individuell oppfølging på den enkelte skole. For heltidsstudentene er det 6 ukers praksisperiode.

Det legges vekt på varierte arbeidsmetoder i tråd med målene i læreplanene for grunnskole og videregående opplæring. I tillegg til forelesninger og ulike arbeidsmetoder i naturfagene, vil det bli lagt vekt på studentenes egen aktivitet, individuelle oppgaver, bruk av IKT, samtaler/diskusjoner og gruppearbeid.

Vurderingsformer

Innleverte oppgaver, praktiske oppgaver og obligatorisk praksis i gjeldende semester må være vurdert til bestått før studenten får gå opp til avsluttende eksamen. Det blir gitt en samlet karakter for alle komponentene.

Vektingen mellom de ulike eksamenskomponentene:

  • Praktiske oppgaver: bestått
  • Naturfagdidaktikk skriftlige oppgaver: vektes 40%
  • Naturfagdidaktikk, muntlig eksamen: vektes 60%

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Simones <Jorunn.SimonesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Camilla Haslekås - 13.02.2012