Religion, livssyn og etikk 10FPRLE

Læringsutbytte

Generell kompetanse

Religion, livssyn og etikk er viktig for barns personlighetsutvikling og kulturelle identitet. Faget har et særskilt ansvar for å arbeide med barnehagens verdigrunnlag og barnehagens fagområde etikk, religion og filosofi (ERF). Faget skal også bidra til studentenes personlige vekst og refleksjon over egen verdiforankring og praksis. Vitenskapsteori og metode inngår som del av studiet sammen med andre fag.

• kunne analysere og gjøre reflekterte valg i møtet med et religiøst og livssynsmessig mangfold

• vise evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere emner innenfor religion og etikk og benytte arbeidsformer som inspirerer barn til glede, undring og lek
• kunne analysere, prioritere og handle etisk begrunnet i ulike situasjoner og i møte med konflikter i barnehagehverdagen
• ha et reflektert forhold til verdigrunnlaget i barnehage og skole og til betydningen av et nært samarbeid med barnas hjem

• kjenne til hvilken betydning religion og livssyn har for personlig og kulturell identitet

• ha et reflektert forhold til etikkens grunnlagsspørsmål, yrkesetikk og etikkens forhold til religion og livssyn

Kunnskaper

• ha kunnskap om noen sentrale fortellinger i Bibelen og noen sentrale elementer i kristen troslære
• ha kunnskap om kristne høytider, tradisjoner og merkedager, kjenne til deres ofte sammensatte opphav og begrunnelser og kjenne til kristendommens betydning for norsk kultur lokalt og nasjonalt
• ha kunnskap om hovedtrekkene ved noen andre religioner og livssyn, med vekt på sentrale fortellinger, høytider, familieliv og hverdagsliv.
• ha kunnskap om livssynshumanismen og om Human-Etisk Forbund i Norge og deres markeringer og sentrale seremonier.
• ha kunnskap om barns forutsetninger og forestillinger i møtet med religion, livssyn og moral

Ferdigheter

• kunne samtale med små barn om livssynsspørsmål og støtte opp under deres nysgjerrighet og undring i slike spørsmål
• kunne anvende sentrale bibelfortellinger og andre tradisjoner knyttet til kristne høytider og merkedager
• kunne anvende fortellinger og andre tradisjoner knyttet til et utvalg ulike religioner og livssyn

• ha innsikt i barnehagens og førskolelærerens rolle og kunne samarbeide internt og med andre instanser når det gjelder å møte barn i krise på en etisk forsvarlig måte

Innhold

RLE-studiet består av følgende underemner:

Fagdidaktikk

Kristen tro og tradisjon

Religions- og livssynskunnskap

Etikk

Filosofi i barnehagen

Arbeids- og læringsformer

Studentene har ansvar for egen læring gjennom forelesninger, seminar, prosjektarbeid, arbeidsoppgaver, selvstudium og praksis.
Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid sammen med samfunnsfag. Arbeidet er på rundt 10 sider.
Praksis utgjør en viktig del av fagstudiet. Praksisperiodene skal gi studentene erfaring med å integrere arbeid med verdier og livsspørsmål i barnehagens daglige liv. Det naturlig å knytte an til studentenes observasjonsoppgaver i praksisperiodene og deres arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av pedagogisk arbeid.

Vurderingsformer

Vurderingsformer

Den avsluttende vurderingen Skjer på et allsidig grunnlag. Et minstekrav er at studentene dokumenterer grunnleggende kunnskap og innsikt i faget og dyktighet i pedagogisk anvendelse av faget:

-Studenten må ha deltatt i 80 % av de obligatoriske timene for å få lov til å gå opp til den skriftlige sluttprøven.

- Den tverrfaglig prosjektoppgaven (gruppe) og en fagdidaktisk praksisrelatert oppgave (gruppe eller individuell) må ha fått ståkarakter før studenten kan få lov til å gå opp til avsluttende prøve i faget.

Den endelig karakter fastsettes på grunnlag av:

· Et fagdidaktisk gruppearbeid/prosjektoppgave sammen med samfunnsfag. Vekting: 40 % av den endelige karakteren.

· En individuell skriftlig sluttprøve på 4 timer ved slutten av undervisningsperioden. Vekting: 60 % av den endelige karakteren.

Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Idar Vassli <Idar.VassliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Eidbjørg Sandnes Hansson - 15.01.2012