Matematikk 3, modul 2, geometri, vektorregning og lineær algebra 15MA3F2

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
  • har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematisk teori og modeller innen geometri og trigonometri og algebra.
  • har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne

FERDIGHETER

Studenten

  • kan bruke kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematiske misoppfatninger (diagnostisk undervisning).
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
  • kan hente erfaringer fra en realistisk formidlingssituasjon hvor både planlegging og gjennomføring av undervisning inngår, og kan reflektere over dette.

Innhold

Matematikk 3 – modul 2 gir en innføring i geometri og algebra knyttet til emnene:

representasjon og regning med vektorer – skalarprodukt og kryssprodukt – normalvektorer og retningsvektorer til rette linjer – vektorprojeksjon – trigonometri – parameterframstilling av linjer og plan i rommet – kongruensavbildninger – symmetri – grunnleggende matriserekning – determinanter – ligningssystemer.

Fagdidaktikk

Didaktikken dekkes i hovedsak av et fagdidaktisk arbeid hvor temaet er diagnostisk undervisning i matematikk.

IKT

Det forutsettes bruk av GeoGebra (dynamisk geometriprogram).

Arbeids- og læringsformer

Kurset er et fjernundervisningskurs basert på bruk av Internett. Studentene tildeles brukernavn og passord og internettportalen Fronter benyttes som arbeidsplattform. Her vil det bli diskusjonsrom og rom for nettmøter, og lærere og studenter vil kunne legge ut brev, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av Fronter i de første brevene.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via telefon, e-post og diskusjonsrom.

Undervisningen går over to semestre. I løpet studieåret blir det delt ut 8 undervisningsbrev. I tillegg kommer noen fellesbrev med generelle opplysninger. Det første brevet sendes med vanlig post, mens de øvrige må lastes ned fra Fronter. I modul 2 blir det gitt 4 frivillige innleveringsoppgaver (det er innleveringer annen hver gang i modul 1 og 2). Innleveringsoppgavene kan gjerne besvares i grupper. Brevbesvarelser sendes faglærer for retting/kommentering til oppsatte frister, enten via vanlig post eller ved hjelp av innleveringsverktøyet i Fronter.

I Matematikk 3 modul 2 inngår det også et fagdidaktisk arbeid.

Det vil bli tilbudt to frivillige samlinger à to dager - en på høsten og en på våren.

Studentene oppfordres til å danne grupper, men det er ikke noe krav at man skal tilhøre en gruppe.

Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, regneark, E-post og Internett.

Vurderingsformer

Matematikk 3 Modul 2 avsluttes med en 5 timers individuell, skriftlig prøve under eksamensvilkår. Det gis bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått. Kandidater som ikke består får karakteren F.

Det fagdidaktiske arbeidet er et obligatorisk arbeidskrav, og vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Alle delemner som inngår i en endelig karakter i en modul må være bestått for at hovedemnet skal få bestått karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no> - 23.02.2012