Musikk 10FPMUS
Læringsutbytte
Etter å ha fullført studiet 10FPMUS har studenten tilegnet seg kompetanse innen musikkfagets hovedområder slik:
Ferdigheter
- Studenten har et personlig repertoar av musikkaktiviteter som hun/han kan bruke i arbeidet med barnehagebarn.
- Studenten har også et repertoar av sanger som hun/han kan akkompagnere på gitar med enkle akkorder og akkompagnementsfigurer.
- Studenten har grunnleggende erfaring i samspill, og melodispill etter noter.
- Studenten har erfaring i å tilrettelegge og lede musikkaktiviteter med barn.
Kunnskaper
Studenten er kjent med, og har erfaring i å identifisere musikkens elementer.
Studenten har en grunnleggende kjennskap til noter og musikalsk notasjonspraksis.
Studenten har tileget seg kunnskap om barns musikalske utvikling og uttrykksmåter.
Generell kompetanse
Studenten har utviklet kompetanse i å planlegge, tilrettelegge og vurdere musikalsk arbeid i barnehagen.
Studenten har et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikalsk arbeid i barnehagen. Hun er også i stand til å videreføre egne musikkpedagogiske kunnskaper til barnehagens øvrige personale.
Innhold
Musikk er et kunstfag med sang, dans, spille- og lytteaktiviteter i sentrum. Musikk har egne håndverksmessige regler og former. Det representerer et nonverbalt språk der samspill, utøving og lytting er viktig.
Aktiv musikkutfoldelse er nødvendig for studentens egen utvikling. Egenutvikling, selvinnsikt og holdningsbearbeidelse i forhold til faget er sentrale forutsetninger for musikalsk forståelse og syn for musikkens betydning for førskolebarn.
Musikkfaget vil kreve selvstendig arbeid i relativt stor grad. Det er viktig at studentene er klar over sitt medansvar for egen musikalsk utvikling og læring.
I vår tid er det viktig å gi barn en kulturell identitet, og musikk er her et viktig redskap. Det bør derfor legges stor vekt på norsk kultur og norsk tradisjonsstoff. Videre bør det også legges vekt på musikk og kulturstoff fra andre land.
Gjennom faget skal studenten utvikle forståelse for vitenskapsfilosofi og metoder.
Delemner
Estetiske prosesser, kreativitet og fantasi
Uttrykke seg gjennom musikk og tolke musikalske inntrykk
Egen musikalitet og musikkopplevelse
Musikalsk utvikling, musikalsk begrepsutvikling, musikkopplevelse, musikalsk sosialisering
Sang
Bruk av stemmen i sanger, rim, regler og lydforming. Sangutvalget bør være allsidig sammensatt og romme barnesanger med variert innhold.
Spill
Bruk av kroppens instrumenter, rytmeinstrumenter, stavspill, og gitar. Studenten må disponere gitar ved studiestart.
Musikk og bevegelse
Sangleker, enkle danser og improvisasjon.
Lytteaktiviteter og lydleker
Lyd og musikk som uttrykks- og kommunikasjonsmiddel
Ledelse og tilrettelegging av musikkaktiviteter
Musikklære.
Kjennskap til musikkens elementer skal først og fremst dekke de behovene som studentene har for å kunne delta i de ulike musikalske sammenhengene for studiet.
Arbeids- og læringsformer
Organiseringen av undervisningen utvikles dels i samarbeid mellom lærer og studenter. Opplæring i sang og spill vil skje i nært samarbeid med den øvrige undervisningen. Arbeidsformene i musikkfaget er:
- Oppgaver - individuelt og i grupper
- Forelesninger
- Selvstudium
- Tverrfaglig arbeid
- Musikk i praksisperiodene. Faglærer gir fagdidaktisk veiledning, jmf praksishåndbok
- Noen oppgaver som retter seg inn mot samarbeidet med praksisbarnehagene
Det vil gå fram av semesterplanene hvilke deler av arbeidet som er obligatorisk for studentene.
Vurderingsformer
Prøver
- Melodispillprøve, som kan organiseres som samspill
- Gitarprøve, akkompagnement av egen sang
Bestått / ikke bestått (avlegges høstsemester)
Arbeidsmappe
Arbeidsmappen skal inneholde:
- Repertoarperm med 30 musikkaktiviteter for førskolebarn som inkluderer minst 15 sanger/ sangleker.
- Hjemmeoppgave i musikklære
- Praksisfortelling
Bestått/ ikke bestått
Presentasjonsmappe
- Studenten velger ut 8 musikkaktiviteter fra repertoarpermen til eveluering
- Individuell faglig/didaktisk hjemmeoppgave
Presentasjonsmappen vurderes samlet med gradert karakter A-F
Sluttprøve
Sluttprøve - praktisk/didaktisk oppgave - grupper. Hver gruppe skal bestå av 4 studenter. Gruppene trekkes og oppgaven deles ut 14. dager før eksamen. Gruppene skal levere et skriftlig dokument (2-3 s.) for opplegget. Oppgaven består i å planlegge og gjennomføre et musikkopplegg for førskolebarn. Hver gruppe skal bruke 30 min på framlegget. Det settes av 30 min for sensor til å se på det skriftlige dokumentet og stille spørsmål til gruppa. Alle gruppens medlemmer er ansvarlig for framlegget.
Den enkelte student blir vurdert individuelt etter en gradert karakterskala.
Presentasjonsmappe og sluttprøve vektes 40 / 60
Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er
laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Oddbjørn Lunn <oddbjorn.lunnSPAMFILTER@hit.no>,Øyvind Risa <Oyvind.RisaSPAMFILTER@hit.no>,Trygve Moe <Trygve.MoeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Øyvind Risa - 21.06.2012