Naturfag med miljølære 15FPNAT

Læringsutbytte

Etter arbeid med faget skal studenten

ha kunnskap om

  • planter og dyr og andre organismer i naturen, mineraler og bergarter
  • økologi, utvalgte økosystemer
  • miljøutfordringer og bærekraftig utvikling
  • solsystemet, vær og klima
  • vann og luft, lys og lyd, elektrisitet
  • sanser
  • helse og ernæring
  • å tilrettelegge naturfagaktiviteter for barn

ha ferdigheter i

  • å bestemme planter, dyr og andre organismer i naturen
  • å anvende naturfaglig utstyr
  • å gjennomføre naturstudier på eget referanseområde
  • praktisk arbeid i naturfag

ha generell kompetanse i

  • å gjennomføre naturfaglige aktiviteter for barn inne og ute i naturen
  • å legge til rette for sansing, naturopplevelser, naturglede og undring

Innhold

Delemnet planter og dyr omfatter observasjon, innsamling og bestemmelse av:

  • trær, blomsterplanter, karsporeplanter, mose, sopp og lav
  • småkryp i skog og ferskvann
  • amfibier og krypdyr
  • fugler og pattedyr
  • spor og sportegn.

Delemnet økologi omfatter

  • generell økologi med spesiell vekt på økosystemene ferskvann og skog
  • årstidsvariasjoner i naturen
  • mineraler, bergarter og jordtyper

Delemnet miljøkunnskap omfatter

  • miljøutfordinger
  • bærekraftig utvikling

Delemnet det fysiske verdensbilde omfatter

  • solsystemet
  • vær og klima
  • vann og luft, lys og lyd, elektrisitet

Delemnet menneskekroppen omfatter

  • helse og ernæring hos barn
  • sanser

Arbeids- og læringsformer

Feltstudier og praktiske oppgaver som gir erfaringer og naturopplevelser, er sentrale i faget. Undervisningen vil delvis foregå ute.

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning og praktiske oppgaver inne og ute i naturen. I emnet inngår også et tverrfaglig prosjektarbeid.

Det skal gjennomføres en gruppeoppgave (individuell oppgave for nett- og samlingsbaserte studenter).

Det er obligatorisk frammøteplikt i feltstudier og praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.

Vurderingsformer

Oppgave

Studenten skal levere inn en gruppeoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. For studenter ved nett- og samlingsbasert førskolelærerutdanning leveres individuell oppgave.

Eksamen i høstsemesteret

Skriftlig, individuell eksamen som vurderes med karakter. Denne eksamen teller 40 % av endelig karakter. Emner til eksamen defineres i årsplanen.

Eksamen i vårsemesteret

Skriftlig, individuell eksamen som vurderes med karakter. Denne eksamen teller 60 % av endelig karakter. Emner til eksamen defineres i årsplanen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no>,Roar Kråkenes <Roar.KrakenesSPAMFILTER@hit.no> - 20.02.2012