Norsk for språklige minoriteter, Modul 1 15NOSPRM
Innhold
- Lovverk, læreplan i grunnleggende norsk og kartleggingsverktøy
- Ulike opplæringsmodeller
- Andrespråkslæring hos barn og voksne
- Flerspråklighet
- Arbeid med språkstimulering, lesing og skriving
- Det norske språksystemet i et kontrastivt perspektiv
- Språktypologi
- Mellomspråkanalyse og analyse av elevtekster
- Karakteristiske trekk ved språk i fagtekster, vurdering av læremidler
- Arbeid med litteratur i flerkulturelle elevgrupper
- Teoretiske perspektiver knyttet til litteraturtolkning, analyse og formidling
Arbeids- og læringsformer
Studiet er nettbasert med 3 obligatoriske samlinger à 2 dager i løpet av året. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet:
- Deltakelse i nettdiskusjoner
- 4 individuelle fagtekster
Avsluttende vurdering:
- Studenten skal velge ut 3 av de obligatoriske fagtekstene til innlevering i en evalueringsmappe.
- Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
- Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Åse Lund <ase.lundSPAMFILTER@hit.no> - 13.03.2012