Engelsk 1, emne 1: Engelsk språk og kommunikasjon ENG 501

Læringsutbytte

Ved fullført studium skal studentene:

KUNNSKAP
-ha grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
-ha kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
-ha innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
-ha kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
-ha kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
-ha kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
-ha kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
-ha kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
-ha kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
-ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
-ha kunnskap om ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, i opplæringen for barn og unge

FERDIGHETER
-kunne bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være god språkmodell for elevene
-kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
-kunne bevisstgjøre elevene om språkets oppbygning og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom kunnskap om kontrastive problemer
-kunne aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
-kunne legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
-kunne utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
-kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
-kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
-kunne kritiske vurdere og bruke egnede lærebøker og andre læremidler
-kunne tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
-kunne analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
-kunne legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
-kunne bruke digitale læringskilder og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og i pedagogisk arbeid med elever

GENERELL KOMPETANSE
-kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
-kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
-kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Fagplanen for Engelsk 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5-10 trinn og inngår i grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen er profesjonsrettet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.

ENG 501 består av tre integrerte deler: Akademisk skriving og barnelitteratur, språklære og fagdidaktikk. Disse delene er modulisert i to delemner: Språklære som er på 10 studiepoeng og akademisk skriving og engelsk barne-og-ungdomslitteratur som er på 5 studiepoeng.

Dette emnet utgjør en del av faget Engelsk 1 for 5-10. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 1 består av følgende to moduliserte emner, som er totalt 30 studiepoeng:

ENG 501 15stp
ENG 502 15stp

I grunnskolelærerutdanningen trinn 5-10 går ENG 501 første høstsemester. ENG 502 går i vårsemester.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen legges opp dels som forelesninger, dels som seminarer. Gruppearbeid eller kollokvier, presentasjoner, individuell veiledning og selvstudium er noen av arbeidsmåtene. Det legges vekt på at studentene skal skaffe seg innsikt i de temaene som tas opp og være i stand til å diskutere disse saklig og kritisk.

I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter svært viktig, og studentene må delta i minst 80 % av undervisningen. Studenter med for høyt fravær vil i utgangspunktet ikke kunne få avsluttende vurdering i faget.

Alle oppgaver skal leveres innen gitte frister med mindre annet er avtalt med faglærer i forkant. Dersom studenter har behov for utvidet frist i forbindelse med sykdom, skal som en hovedregel legeerklæring kunne fremvises.

Vurderingsformer

Studentene skal vurderes på to måter i løpet av studiet - underveisvurdering og sluttvurdering.

Underveisvurdering skal bestå av to oppgaver. En kort skriftlig oppgave på to sider som blir vurdert bestått/ ikke bestått og en skriftlig innleveringsoppgave med veiledning. Den blir gitt karakter og teller 30 % av den endelige karakteren. Vurdering: Karakterskalaen A-F benyttes. De to skriftlige oppgaver omfatter pensum i akademisk skriving og barnelitteratur. Alle oppgavene må være gjennomført og bestått for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i faget.

Sluttvurderingen er en skriftlig prøve i grammatikk på 4 timer. Denne teller 70 % av den endelige karakteren. Denne eksamen blir vurdert med en karakterskala fra A til F. Hjelpemidler til språkeksamen: engelsk-engelsk ordbok.

Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter R Kavu Ngala <risley.k.ngalaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.06.2012