Engelsk 1, emne 2: Engelsk kulturstudier og fonetikk ENG 502
Læringsutbytte
Ved fullført studium skal studentene:
KUNNSKAP
-ha grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
-ha kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
-ha innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
-ha kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
-ha kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
-ha kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
-ha kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
-ha kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
-ha kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
-ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
-ha kunnskap om ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, i opplæringen for barn og unge
FERDIGHETER
-kunne bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være god språkmodell for elevene
-kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
-kunne bevisstgjøre elevene om språkets oppbygning og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom kunnskap om kontrastive problemer
-kunne aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
-kunne legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
-kunne utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
-kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
-kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
-kunne kritiske vurdere og bruke egnede lærebøker og andre læremidler
-kunne tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
-kunne analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
-kunne legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
-kunne bruke digitale læringskilder og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og i pedagogisk arbeid med elever
GENERELL KOMPETANSE
-kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
-kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
-kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Innhold
Fagplanen for Engelsk 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5-10 trinn og inngår i grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen er profesjonsrettet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.
ENG 502 består av tre integrerte deler: Engelsk litteratur og kultur, fonetikk og fagdidaktikk. Disse delene er modulisert i to delemner: Engelsk litteratur og kultur som er på 10 studiepoeng og fonetikk som er på 5 studiepoeng.
Dette emnet utgjør en del av faget Engelsk 1 for 5-10. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 1 består av følgende to moduliserte emner, som er totalt 30 studiepoeng:
ENG 501 15stp
ENG 502 15stp
I grunnskolelærerutdanningen trinn 5-10 går ENG 501 første høstsemester. ENG 502 går i vårsemester.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen legges opp dels som forelesninger, dels som seminarer. Gruppearbeid/kollokvier, presentasjoner, individuell veiledning og selvstudium er noen av arbeidsmåtene. Det legges vekt på studentene skal skaffe seg innsikt i de temaene som tas opp og være i stand til å diskutere disse saklig og kritisk.
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter svært viktig, og studentene må delta i minst 80 % av undervisningen. Studenter med for høyt fravær vil i utgangspunktet ikke kunne gå opp til avsluttende muntlig prøve.
Alle oppgaver skal leveres innen gitte frister med mindre annet er avtalt med faglærer i forkant. Dersom studenter har behov for utvidet frist i forbindelse med sykdom, skal som en hovedregel legeerklæring kunne fremvises.
En studietur til York i England vil bli gjennomført i løpet av studiet dersom det er økonomisk mulig. De som av ulike årsaker ikke kan delta på turen, skriver en egen oppgave innen kulturkunnskap etter nærmere avtale med faglærer.
Praksis
Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 5-10 skal i praksis, og en av mappeoppgavene i engelsk skrives i tilknytning til praksis. Studenter som av ulike grunner ikke er i praksis, skal skrive en fagdidaktikk oppgave i samråd med sin faglærer.
Vurderingsformer
Studentene skal vurderes på to måter i løpet av studiet - underveisvurdering og sluttvurdering.
Underveisvurdering skal bestå av tre obligatoriske deler. Den første delen er en praksisoppgave (eller annen fagdidaktikk oppgave dersom studenten ikke skal ha praksis) som blir vurdert bestått/ikke bestått. Den andre delen er en skriftlig veiledet innleveringsoppgave. Denne oppgaven blir gitt karakter og teller 20 % av den endelige karakteren. Den siste er en mappe innlevering i fonetikk. Denne teller 30% av den endelige karakteren. I del to og tre skal karakterskalaen A-F benyttes i vurdering. Alle obligatoriske oppgaver og prøver må være gjennomført og bestått for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i faget.
Sluttvurderingen er en individuell muntlig eksamen i litteratur og kultur. Muntlig eksamen tar sitt utgangspunkt i emne fra pensum i kultur- og litteraturkunnskap. Det legges vekt på studentenes kunnskaper, språkferdigheter og evne til faglig og didaktisk refleksjon. I tillegg kan innleverte arbeider eller bokpresentasjon bli gjenstand for eksaminasjon. Denne eksamenen teller 50 % av den endelige karakteren og blir vurdert med karakterskalaen A-F.
Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter R Kavu Ngala <risley.k.ngalaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.06.2012