Spesialpedagogikk 30SP
Læringsutbytte
Målet for studiet er at studenten skal utvikle spesialpedagogisk kompetanse, med særlig vekt på tilpasset opplæring, mangfold og inkludering. Studiet spesialpedagogikk skal bidra til at studenten kan tilrettelegge for barn med ulike læreforutsetninger gjennom fokus på relasjon, mestring og deltagelse.
Studenter som fullfører dette studiet i spesialpedagogikk utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse slik det omtales i emnebeskrivelsene.
Kunnskaper:
• Gjøre rede for det relasjonelle perspektivet på læring og utvikling.
• Gjøre rede for ulike læreforutsetninger og se dette i sammenheng med læringsmiljøets betydning.
• Gjøre redde for begrepene; tilpasset opplæring, mangfold, inkludering og spesialpedagogisk tilrettelegging.
• Ha kunnskap om betydninger av tidlig innsats for barn og unge med ulike læreforutsetninger.
• Ha kunnskap om hva som fremmer gode samarbeidsprosesser i spesialpedagogisk tilrettelegging og kjenne til den spesialpedagogiske tiltaks-kjeden.
• Kjenne til etiske problemstillinger knytte til spesialpedagogisk praksis.
Ferdigheter:
• Kunne benytte aktuelt lovverk, sentrale føringer og saksbehandlings-prosedyrer for spesialpedagogisk arbeid.
• Kjenne til sentrale prinsipp ved individuell opplæringsplan (IOP) og individuell plan (IP) og vise hvordan en IOP kan være et viktig redskap i planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet for barn og unge.
• Kunne benytte kunnskap om mangfold for å reflektere over, drøfte og skissere differensiert tilrettelegging for barn med ulike læreforutsetninger.
• Kjenne til faktorer som fremmer et godt læringsmiljø, for å forebygge, redusere og moderere vansker og barrierer, slik at disse ikke får utvikle seg.
Generell kompetanse
• Kunne bidra i kartleggingsarbeid, analysere, reflekter over funn og vurdere/drøfte hensiktsmessige tiltak.
• Kunne redegjøre for sentrale trekk ved ulike læringsteorier og drøfte hvordan pedagogens læringssyn kan påvirke refleksjon, forståelse (holdninger) og tilrettelegging for barn med ulike læreforutsetninger.
• Kunne synliggjøre i fagtekster og refleksjoner et mulighetsfokus i tilrettelegging for barn/unge med ulike læreforutsetninger, og drøfte hvordan disse (barn/unge) kan involveres som aktører for å skape relasjon, motivasjon og mestring.
Innhold
Innholdet i Spesialpedagogikk 30 studiepoeng bygger på nasjonal og internasjonal forskning, teori og litteratur. Forskningsbasert kunnskap vil bli trukket inn for å fremme nytenkning, refleksjon og kritisk tenkning for å fremme spesialpedagogisk kompetanse.
Internasjonalisering
Det er ikke lagt til rette for internasjonalisering i dette studiet/emne.
Arbeids- og læringsformer
Arbeids- og læringsformene i studiet bygger på et læringssyns som innebærer selvstudium, samlinger med forelesninger / seminar, nettbaserte diskusjoner / refleksjoner og gruppearbeid. Semesterplan vil angi hvilke nettdiskusjoner, gruppearbeid, og veiledningsprosesser som er obligatoriske. Fronter vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.
Vurderingsformer
Studenten skal levere et skriftlig arbeidskrav hvert semester. Arbeidskravet må være vurdert til bestått for at studenten skal få karakter i faget.
I høstsemesteret:
• Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav i gruppe i form av en caseoppgave. Veiledning er obligatorisk. Vurderes til bestått/ikke bestått
• Studentene vurderes på grunnlag av en skriftlig hjemmeeksamen med gradert karakter (A-F), som teller 50% av sluttkarakter.
I vårsemesteret:
• Studenten skal gjennomføre et individuelt skriftlig arbeidskrav i form av en artikkel. Veiledning er obligatorisk. Vurderes til bestått/ikke bestått
• Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skole-eksamen med gradert karakter (A-F), som teller 50% av sluttkarakter.
Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20%fravær gjelder.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hilde Stokke <hilde.s.stokkeSPAMFILTER@hit.no>,Anne Grethe Mjøberg <Anne.G.LauritzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Inger Anne Lindstad - 26.01.2016