Familie og oppvekst 981-E1

Læringsutbytte

Læringsutbytte knyttet til kunnskap, ferdigheter og kompetanse i dette emnet er at studentene:

  • Har teoretisk og empirisk kunnskap om sentrale trekk ved moderne oppvekst
  • Kan beskrive, gjenkjenne og se sammenheng mellom risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til oppvekstarenaene famile, barnehage/skole og fritid
  • Kan redegjøre for, nyansere og diskutere begrepene flerkulturalitet, forebyggende og helsefremmende arbeid, sosialisering, stigmatisering, marginalisering og problematferd
  • Kan anvende kunnskap i drøfting av sentrale begreper og problemstillinger knyttet til oppvekstarenaene
  • Har ferdigheter i fagskriving og kan anvende denne kunnskapen i skriftlige arbeider

Innhold

Oppvekst i et moderne, flerkulturelt samfunn byr på mange muligheter for barn og unge. Samtidig innebærer oppvekst i dagens samfunn også en rekke utfordringer som kan utgjøre en risiko og skape sårbarhet hos barn og unge. I dette emnet legges det vekt på teoretisk og empirisk kunnskap om risiko og beskyttelse knyttet til ulike oppvekstarenaer og oppvekstvilkår. Sentralt er også det å utvikle en nyansert forståelse av begrepet flerkulturalitet og skaffe seg innsikt i muligheter og utfordringer som det kulturelle mangfoldet og møtet mellom ulike kulturer byr på. Emnet belyser sosialiseringsprosesser og risikofaktorer knyttet til stigmatisering, marginalisering, sosial eksklusjon og avvik. Videre rettes søkelyset mot ulike former for problematferd, hvordan antisosial atferd kan oppstå og forebygges og hvordan subkulturer kan dannes. I tillegg til slik fagkunnskap legges det vekt på skrivekompetanse og evne til å anvende fagkunnskap i egne skriftlige arbeider.

Emnet inneholder følgende teamer:

  • Et flerkulturelt samfunn
  • Moderne oppvekst
  • Skolen som oppvekstarena
  • Ungdom og ungdomskultur

Arbeids- og læringsformer

Arbeids- og læringsformer:

Det er i dette emnet lagt opp til ulike læringsarenaer og læringsformer for å øke studentenes læringsutbytte og for å skape et aktivt fagmiljø. Emnet består av både forelesninger, diskusjoner, seminarer, kollokviearbeid, tilbakemelding på oppgaver, studentpresentasjoner og individuelt arbeid. Det er lagt opp til en arbeidsmengde i dette emnet som samsvarer med at dette er et fulltidsstudium.

Alle seminarene i emnet er obligatoriske. Det er også innlevering av arbeidsoppgavene som er skissert i emneplanen. Studentene må oppfylle kravet om deltakelse på minst 75 % av de obligatoriske seminarene og alle arbeidsoppgavene må godkjennes for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Seminarene og arbeidsoppgavene er obligatoriske for at studentene skal utvikle den kompetansen som er nødvendig som fundament for videre masteremner og for skriving av egen masteravhandling.

Vurderingsformer

Emnekode: 981-E1: Familie og oppvekst

Vurderingsformen i dette emnet er en individuell besvarelse over en uke.
Oppgaven skal ha et omfang på 4000-4500 ord.
Oppgaven vurderes med gradert karakter (A-F).
Vurderingen gis egen emnekarakter på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>,Anne Thronsen <anne.thronsenSPAMFILTER@hit.no> - 02.02.2012