Innføring i barnevernets arbeidsfelt 070-E1

Læringsutbytte

Læringsutbytte i emnet er at studentene

Kunnskaper

  • kan beskrive hovedtrekk i den historiske utviklingen av barnevernets historie
  • kan beskrive arbeidsfeltet og de ulike rollene som dagens barnevernspedagoger har
  • har begynnende kunnskap om barns rettsstilling
  • kan redegjøre for kulturbegrepet og gi eksempler på flerkulturelt barnevern
  • har kunnskap om barnevernspedagogens yrkesetiske verdigrunnlag
  • har begynnende kunnskap om barn og unges utvikling i et pedagogisk og psykologisk perspektiv
  • kan redegjøre for barn og unges oppvekstvilkår og sosialiseringsarenaer
  • har begynnende kunnskap om relasjonens betydning i barnevernsarbeidet

Ferdigheter

  • kan bruke grupper som arbeidsform i studiet
  • har et reflektert forhold til egen væremåte i møte med andre
  • tar ansvar for egne, og medansvar for andres læringsprosesser

Kompetanse

  • har en begynnende forståelse av barnevernspedagogenes arbeidsfelt i et flerkulturelt perspektiv

Innhold

Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.

Sosiologi og sosialantropologi - 2 stp, Rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett - 1 stp, Generell-, utviklings- og sosialpsykologi - 2 stp, Generell- og spesialpedagogikk - 1 stp, Sosialpedagogikk - 2 stp, Etikk og yrkesrolle - 4 stp, Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning - 3 stp, Miljøarbeid - 1 stp, Aktivitetsfag - 2 stp, Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk - 2 stp.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, introduksjon til gruppearbeid, refleksjonsarbeid, selvstudium, møte med barnevernfaglige yrkesutøvere fra praksisfelt og individuelle skriftlige arbeider.

Vurderingsformer

Emnekode: 070-E1: Barnevernets arbeidsfelt - vurderingsoppgave

En 6 timers prøve med utgangspunkt i barnevernets arbeidsfelt. Individuell besvarelse under tilsyn. Graderte karakterer.

Det er inntil tre arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene må være godkjent før gjennomføring av emnet kan godkjennes.

Arbeidskrav framkommer av emneplanen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no> - 23.02.2012