Idrettssosiologi III 1111

Læringsutbytte

· Kurset skal gi grunnlag for refleksjon og erkjennelse knyttet til idretts- og friluftslivsspørsmål gjennom veiledning, teamarbeid og selvstendig arbeid. Fokuset vil rettes mot politikk, organisasjon og frivillighet.

· Studentene skal gis innblikk i visjoner, strategier, mål, tiltak og virkemidler som brukes innen idretts- og friluftslivsorganisasjoner, myndigheter/institusjoner og private næringslivet/bedrifter og foretak

· Studentene skal tilegne seg kritisk innsikt i idrettspolitiske beslutningsprosesser knyttet til den norske modellen, med vekt på å anvende sosiologiske teoretiske perspektiver.

Innhold

I emnet tar vi særlig opp samfunnets behov for steder, områder og anlegg (offentlige rom) sett i relasjon til organisert og egenorganisert leik, trim, trening og konkurranse. Makt og materialisering vil bli viet spesiell oppmerksomhet i forhold til dette.

Et fokus på de funksjonelle, estetiske, materielle og miljømessige sidene ved utforming av offentlige rom for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv vil kombineres med en problematisering av de sosiale og kulturelle dimensjonene. Moderne og nye typer anlegg blir også vektlagt. Læreprosessen i dette emnet skal bidra til å innfri kunnskapsbehovet – teori, metode og modeller knyttet til fellesprosjektet.

Arbeids- og læringsformer

40 forelesningstimer, 20 timer befaring/seminar.

Vurderingsformer

· Innlevering av en gruppeoppgave. Graderte karakterer. Totalt teller gruppeoppgaven 40 % av endelig karakter i faget, og må være bestått for å gå opp til individuell muntlig sluttprøve.

· Individuell muntlig sluttprøve som teller 60 % av endelig karakter i faget. Gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hans Hognestad <Hans.K.HognestadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 15.11.2011