Romantikken - Europeisk idéhistorie fra Rousseau til Nietzsche 3362
Læringsutbytte
- Kunnskap om sentrale idéstrømninger gjennom romantikken, slik de kommer uttrykk innenfor filosofiske, politiske, religiøse og estetiske kontekster
- Kjennskap til sentrale, idébærende tekster fra romantikken
- Kjennskap til personer fra romantikken med stor idéhistorisk betydning
- Evne til å kunne kunne fortolke materiale fra romantikken både som uttrykk for sin samtid og som historiske kilder til våre egne tenke- og uttrykksmåter
Innhold
Pensum er i hovedsak hentet fra romantiske idéstrømninger innenfor det tysk-, engelsk- og franskspråklige området. Det vil bli lagt vekt på hvordan strømningene endrer retning gjennom romantikken, idet man går inn på utviklingen helt fra midten av 1700-tallet (Rousseau) til siste del av 1800-tallet (Nietzsche). Man vil gå inn i politiske, religiøse, filosofiske og estetiske kontekster, med særlig vekt på det estetiske, siden kunst og kunstnere fikk en svært sentral plass i romantikkens idéliv. Pensum er satt sammen av originaltekster og sekundærlitteratur. Hovedvekten legges på originaltekster. De fleste tekstene er på engelsk.
Arbeids- og læringsformer
Forelesning seks timer pr. uke i første halvdel av vårsemesteret. Det vil benyttes multimedie-innslag (film, musikk, bilder) når det er pedagogisk relevant.
Vurderingsformer
Midtprøve arrangeres som fire timers skriftlig skoleeksamen. Denne teller 40% av samlet karakter. Sluttprøve arrangeres som fem timers skriftlig skoleeksamen. Denne teller 60%. Både midt- og sluttprøve må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Det gis graderte karakterer fra A til F, hvor E er dårligste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Otto M. Christensen <otto.christensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Eline Flesjø - 10.02.2012