Produktutvikling 6058

Læringsutbytte

Studentene skal tilegne seg kunnskap om produktutviklingsprosesser, hvorfor det er viktig å ha en plan for produktutviklingsarbeidet, og hvorfor det er viktig å sette seg godt inn i kunders behov og konkurransesituasjon før man utvikler produktløsninger. De skal få ferdigheter i å innhente informasjon om kunder og konkurrenter, og hvordan denne informasjonen kan og bør brukes i arbeidet med å utvikle produkter som har livets rett i markedet. I tillegg skal de tilegne seg ferdigheter og generell kompetanse innen kreative prosesser, arbeid med innovasjon og utvikling, og organisering av, og arbeid i, prosjekter.

Innhold

Følgende temaer er sentrale i emnet:

  • Markedsorientering
  • Produktutviklingsprosesser
  • Identifisering av kundebehov og kartlegging av markedssituasjoner
  • Produktplanlegging og spesifikasjoner
  • Konseptgenerering og utvelgelsesprosesser

Arbeids- og læringsformer

4-6 timer per uke i vårsemesteret, forelesning og veiledning.
Studentene arbeider i grupper om konkrete produktideer, basert på case eller egne ideer.

Vurderingsformer

Mappeevaluering som vil bestå av en gjennomgående gruppeoppgave med delinnleveringer og presentasjoner, og en individuell muntlig prøve.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anette Myhre Momrak - 19.12.2011