Trenerrollen 1053
Læringsutbytte
Emnet gir studentene mulighet til å reflektere rundt hva trenerrollen innebærer i vid forstand og hva slags kunnskap som må ligge til grunn for å løse trenerrollen på en best mulig måte.
Studentene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten skal ha kunnskaper om og skal kunne reflektere rundt sin egen rolle som trener og rundt samspillet mellom treningsarbeid i valgte fordypningsidrett og pedagogiske, sosiologiske og fysiologiske aspekter.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne gjøre selvstendige faglige refleksjoner mellom teorifagene og sin valgte fordypningsidrett
Kompetanse
Studenten skal kunne tilrettelegge og gjennomføre trening i valgte fordypningsidrett, med reflekterte og godt faglig funderte fysiologiske, pedagogiske og sosiologiske begrunnelser.
Innhold
I dette emnet belyses og diskuteres ulike sider ved planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av trening i valgte fordypningsidrett.
Idrettsfysiologiske temaer:
- hvilken betydning har utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og koordinasjon i valgte fordypningsidrett
- hvordan trene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og koordinasjon i valgte fordypningsidrett
Idrettssosiologiske temaer:
- treningens sosiologi; prestasjon, helse eller sosial kapital?
- trening eller fri leik? Barneidrett og sosialisering
Idrettspedagogiske temaer:
Hvordan skape og vedlikeholde godt fungerende relasjoner og kommunikasjons-prosesser?
Hvordan trene mentale ferdigheter for å fremme prestasjon:
- visualisering, indre dialog, motivasjon, avspenning/spenningsregulering
- teknikker for å øke selvtillit og konsentasjon
- godt fungerende trener-utøver forhold; mental trening i trenerrollen
- hvordan skape gode lærings/treningsmiljø for å fremme prestasjon
I tillegg belyses ulike tema gjennom tverrfaglige seminarer:
- treningsplanlegging og periodisering
- trenerrollens tverrfaglighet
- totalbelastning, restitusjon og overtrening
- prestasjonsutvikling
Arbeids- og læringsformer
- Bolkvise forelesninger og tverr- og flerfaglige seminarer i både høst- og vårsemester
- Konkretisering gjennom praktisk aktivitet
Vurderingsformer
- Muntlig presentasjon i gruppe på studentseminar, graderte karakterer, teller 30 % av samlet karakter.
- Individuell muntlig eksamen, graderte karakterer, teller 70 % av samlet karakter.
- Krav om 75% oppmøte i all undervisning.
Alle deler må være bestått for å få samlet karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Arnstein Sunde <Arnstein.SundeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 24.01.2012