Trenerrollen 1053

Læringsutbytte

Emnet gir studentene mulighet til å reflektere rundt hva trenerrollen innebærer i vid forstand og hva slags kunnskap som må ligge til grunn for å løse trenerrollen på en best mulig måte.

Studentene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten skal ha kunnskaper om og skal kunne reflektere rundt sin egen rolle som trener og rundt samspillet mellom treningsarbeid i valgte fordypningsidrett og pedagogiske, sosiologiske og fysiologiske aspekter.

Ferdigheter:

Studenten skal kunne gjøre selvstendige faglige refleksjoner mellom teorifagene og sin valgte fordypningsidrett

Kompetanse

Studenten skal kunne tilrettelegge og gjennomføre trening i valgte fordypningsidrett, med reflekterte og godt faglig funderte fysiologiske, pedagogiske og sosiologiske begrunnelser.

Innhold

I dette emnet belyses og diskuteres ulike sider ved planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av trening i valgte fordypningsidrett.

Idrettsfysiologiske temaer:

- hvilken betydning har utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og koordinasjon i valgte fordypningsidrett

- hvordan trene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og koordinasjon i valgte fordypningsidrett

Idrettssosiologiske temaer:

- treningens sosiologi; prestasjon, helse eller sosial kapital?

- trening eller fri leik? Barneidrett og sosialisering

Idrettspedagogiske temaer:

Hvordan skape og vedlikeholde godt fungerende relasjoner og kommunikasjons-prosesser?

Hvordan trene mentale ferdigheter for å fremme prestasjon:

- visualisering, indre dialog, motivasjon, avspenning/spenningsregulering

- teknikker for å øke selvtillit og konsentasjon

- godt fungerende trener-utøver forhold; mental trening i trenerrollen

- hvordan skape gode lærings/treningsmiljø for å fremme prestasjon

I tillegg belyses ulike tema gjennom tverrfaglige seminarer:

- treningsplanlegging og periodisering

- trenerrollens tverrfaglighet

- totalbelastning, restitusjon og overtrening

- prestasjonsutvikling

Arbeids- og læringsformer

- Bolkvise forelesninger og tverr- og flerfaglige seminarer i både høst- og vårsemester

- Konkretisering gjennom praktisk aktivitet

Vurderingsformer

  • Muntlig presentasjon i gruppe på studentseminar, graderte karakterer, teller 30 % av samlet karakter.
  • Individuell muntlig eksamen, graderte karakterer, teller 70 % av samlet karakter.
  • Krav om 75% oppmøte i all undervisning.

Alle deler må være bestått for å få samlet karakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Arnstein Sunde <Arnstein.SundeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 24.01.2012