Spesialpedagogikk med vekt på tilpasset opplæring SPES 301
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene skal:
- Kunne redegjøre for forholdet mellom pedagogikk – spesialpedagogikk
- Kunne skille mellom læring, utvikling og undervisning
- Kunne redegjøre for ulike læringsteorier
- Kunne redegjøre for ulike selvoppfatnings-, mestrings- og motivasjonsteorier
- Kunne prinsippene bak tilpasset opplæring
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne observere, reflektere over og forstå den enkeltes behov og forutsetninger i et individ og interaksjonsperspektiv
- Kunne planlegge differensierte undervisningsopplegg med utgangspunkt i ulike læringssyn og tilpasset den enkeltes behov og forutsetniger
- Kunne anvende mestrings- og motivasjonsfremmede tiltak med utgangspunkt i ulike teorier og tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne integrere kunnskap om læring og barns utvikling med utgangspunkt i ulike læreings- og utviklingsteorier
- Kunne ta hensyn til den enkeltes styrker og utfordringer i sine spesialpedagogiske valg
- Kunne vurdere ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer både hos individet og i konteksten
- kunne formulere læringsmål og kriterier for vurderingsarbeidet
Innhold
Innholdet vil foruten teorier om læring, utvikling og tilpasset opplæring ta utgangpunkt i ulike faktorer som påvirker hvordan man kan tilpasse opplæringen til den enkelte elev:
- Læringsstrategier
- Mestring og motivasjon
- Elevforutsetninger – lærerforutsetninger
- Skolekultur og hjemmekultur
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene både i forhold til teoretisk arbeid og praksis er også vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid , prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og i grupper.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en skriftlig oppgave som vurderes med bestått/ikke bestått. Denne oppgaven må være bestått for å kunne få gå opp til skriftlig eksamen.
Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen som vurderes med karakter
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 15.02.2012