Spesialpedagogikk med vekt på tilpasset opplæring SPES 301

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene skal:

  • Kunne redegjøre for forholdet mellom pedagogikk – spesialpedagogikk
  • Kunne skille mellom læring, utvikling og undervisning
  • Kunne redegjøre for ulike læringsteorier
  • Kunne redegjøre for ulike selvoppfatnings-, mestrings- og motivasjonsteorier
  • Kunne prinsippene bak tilpasset opplæring

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne observere, reflektere over og forstå den enkeltes behov og forutsetninger i et individ og interaksjonsperspektiv
  • Kunne planlegge differensierte undervisningsopplegg med utgangspunkt i ulike læringssyn og tilpasset den enkeltes behov og forutsetniger
  • Kunne anvende mestrings- og motivasjonsfremmede tiltak med utgangspunkt i ulike teorier og tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne integrere kunnskap om læring og barns utvikling med utgangspunkt i ulike læreings- og utviklingsteorier
  • Kunne ta hensyn til den enkeltes styrker og utfordringer i sine spesialpedagogiske valg
  • Kunne vurdere ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer både hos individet og i konteksten
  • kunne formulere læringsmål og kriterier for vurderingsarbeidet

Innhold

Innholdet vil foruten teorier om læring, utvikling og tilpasset opplæring ta utgangpunkt i ulike faktorer som påvirker hvordan man kan tilpasse opplæringen til den enkelte elev:

  • Læringsstrategier
  • Mestring og motivasjon
  • Elevforutsetninger – lærerforutsetninger
  • Skolekultur og hjemmekultur

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene både i forhold til teoretisk arbeid og praksis er også vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid , prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.

Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og i grupper.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av en skriftlig oppgave som vurderes med bestått/ikke bestått. Denne oppgaven må være bestått for å kunne få gå opp til skriftlig eksamen.

Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen som vurderes med karakter

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 15.02.2012