Spesialpedagogikk med fokus på funksjonshemning og utviklingshemning SPES 304

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene skal:

  • Kunne redegjøre for begrepene funksjonshemning og utviklingshemning og ulike forståelser av disse
  • Kunne redegjøre for årsaksforklaringer til funksjons- og/eller utviklingshemning
  • Kunne redegjøre for klassifisering av utviklingshemning
  • Kunne redegjøre for aktuelle lover og forskrifter

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne synliggjøre holdninger som representerer likeverd overfor mennesker som har en funksjonshemning eller en utviklingshemning
  • Kunne planlegge undervisningsopplegg for mennesker som har en funksjonshemning eller en utviklingshemning med utgangspunkt i case
  • Kunne evaluere undervisningsopplegg for mennesker som har en funksjonshemning eller en utviklingshemning med utgangspunkt i case
  • Kunne vurdere bruk av aktuelt lovverk

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne utvise grunnleggende respekt for menneskeverdet
  • Kunne integrere kunnskap om funksjonshemning, utviklingshemning og læring
  • Kunne tenke kritisk i forhold til publisert forskningslitteratur på området funksjonshemning/utviklingshemning

Innhold

Studiet vil fokusere på definisjoner og forståelser av funksjonshemning og utviklingshemning. Ulike årsaksforhold og klassifisering vil bli vektlagt og ulike former for funksjonshemninger og utviklingshemninger vil bli eksemplifisert. På bakgrunn av den teoretiske forankringen vil god tilrettelegging av opplæringen stå sentralt med tanke på et etisk likeverdig opplæringstilbud. I denne sammenheng utfordres også studentene til kritisk tenkning i forhold til forskning på ”marginale grupper”.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene både i forhold til teoretisk arbeid og praksis er også vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid , prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.

Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av fagstoffet vil bli tilrettelagt på Internett med veiledning og oppgaver. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og i grupper.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av deltakelse i Forum på Fronter som vurderes til bestått og ikke bestått. Denne oppgaven må være bestått for å gå opp til hjemmeeksamen.

Hjemmeeksamen består av en skriftlig oppgave med fokus på kritisk analyse av en forskningsartikkel og vurderes med karakter.

All seminarvirksomhet er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 15.02.2012