Fordypningsidrett med treningslære 1011

Læringsutbytte

Studenter som har fullført fordypningsidrett og treningslære skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap og forståelse, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap og forståelse:

  • Om grunnleggende bevegelsesprinsipper i gjennomførte fordypningsidrett.
  • Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
  • Gjøre rede for sentrale begreper i valgte fordypningsidrett.

Ferdigheter:

  • Kunne gjøre rede for koblinger mellom valgte idrett, og teori innen for samfunnsvitenskapelige og naturvitenskapelige fag.
  • Evne til å organisere øvelser og tilrettelegge aktivitet som motiverer til idrettsglede for barn og ungdom.
  • Tilegne seg fysiskt og mentalt overskudd til å lede en gruppe i en formidlingssituasjon.
  • Kunne bruke informasjons- og søkeverktøy.

Generell kompetanse:

  • Formidle faglig innhold både muntlig og skriftlig.
  • Kunne arbeide selvstendig med en gitt problemstilling.
  • Ha evne til å sette seg inn i nye problemområder og analysere emner selvstendig.

Innhold

Studenten velger en av disse fordypningene som følges hele studieåret:

  • Fotball
  • Volleyball
  • Langrenn
  • Bredde- og mosjonsaktivitet
  • Utvikle kunnskap og forståelse om valgte fordypnings tekniske og taktiske krav
  • Treningsformer: oppvarming, beveglighetstrening, teknikktrening, styrke, spenst, hurtighet, utholdenhetstrening.
  • Metoder og prinsipper for trening
  • Førstehjelp og idrettsskader
  • Restitusjon
  • Praktisk pedagogikk

Arbeids- og læringsformer

Til sammen 80 praktiske timer gjennom hele året.

Praktisk undervisning hvor det vektlegges at studenten gjennom kurset skal utvikle ferdigheter, kunnskaper og forståelse i valgte fordypningsidrett gjennom å være i aktivitet og gjennom å kunne reflektere og bevisstgjøre innholdet i kurset.

Vurderingsformer

  • Gruppeinnlevering av en fagartikkel. Graderte karakterer. Vekting 100 %
  • Minst 75 % frammøte og engasjert deltakelse, vurderes til bestått/ikke bestått
  • Gjennomført og bestått praktisk pedagogisk opplegg

Alle punktene må oppfylles, og vurderes til bestått, for at studenten kan få sluttkarakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ralph Høksaas <Ralph.HoksaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 11.01.2012