Fordypningsidrett med treningslære 1011
Læringsutbytte
Studenter som har fullført fordypningsidrett og treningslære skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap og forståelse, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap og forståelse:
- Om grunnleggende bevegelsesprinsipper i gjennomførte fordypningsidrett.
- Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
- Gjøre rede for sentrale begreper i valgte fordypningsidrett.
Ferdigheter:
- Kunne gjøre rede for koblinger mellom valgte idrett, og teori innen for samfunnsvitenskapelige og naturvitenskapelige fag.
- Evne til å organisere øvelser og tilrettelegge aktivitet som motiverer til idrettsglede for barn og ungdom.
- Tilegne seg fysiskt og mentalt overskudd til å lede en gruppe i en formidlingssituasjon.
- Kunne bruke informasjons- og søkeverktøy.
Generell kompetanse:
- Formidle faglig innhold både muntlig og skriftlig.
- Kunne arbeide selvstendig med en gitt problemstilling.
- Ha evne til å sette seg inn i nye problemområder og analysere emner selvstendig.
Innhold
Studenten velger en av disse fordypningene som følges hele studieåret:
- Fotball
- Volleyball
- Langrenn
- Bredde- og mosjonsaktivitet
- Utvikle kunnskap og forståelse om valgte fordypnings tekniske og taktiske krav
- Treningsformer: oppvarming, beveglighetstrening, teknikktrening, styrke, spenst, hurtighet, utholdenhetstrening.
- Metoder og prinsipper for trening
- Førstehjelp og idrettsskader
- Restitusjon
- Praktisk pedagogikk
Arbeids- og læringsformer
Til sammen 80 praktiske timer gjennom hele året.
Praktisk undervisning hvor det vektlegges at studenten gjennom kurset skal utvikle ferdigheter, kunnskaper og forståelse i valgte fordypningsidrett gjennom å være i aktivitet og gjennom å kunne reflektere og bevisstgjøre innholdet i kurset.
Vurderingsformer
- Gruppeinnlevering av en fagartikkel. Graderte karakterer. Vekting 100 %
- Minst 75 % frammøte og engasjert deltakelse, vurderes til bestått/ikke bestått
- Gjennomført og bestått praktisk pedagogisk opplegg
Alle punktene må oppfylles, og vurderes til bestått, for at studenten kan få sluttkarakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ralph Høksaas <Ralph.HoksaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 11.01.2012