Pedagogikk, veiledning og ledelse 1460

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Kunnskap om friluftslivsveiledning, guiding og ledelse
  • Kunnskap om kunnskaps- og læringsbegrepet
  • Kunnskap om undervisningsprinsipper, rettet mot ulike grupper
  • Kunnskap om gruppedynamikk og gruppepsykologi
  • Kunnskap om teorier knyttet til motivasjon og mestring
  • Kunnskap om risikohåndtering i planlegging og gjennomføring av kurs og undervisning
  • Kunnskap om friluftsliv brukt innenfor helse og rehabilitering
  • Kunnskap om friluftsliv i videregående skole og høyere utdanning

Ferdigheter

  • Kunne redegjøre for grunntanker innen friluftspedagogikken, i Norge og internasjonalt
  • Kunne bruke ulike pedagogiske metoder og arbeidsmåter, under planlegging og gjennomføring av friluftslivsopplegg
  • Kunne redegjøre for ulike læringsteorier
  • Kunne redegjøre for ulike teorier med relevans for gruppedynamikk og gruppepsykologi
  • Kunne redegjøre for teori knyttet til veiledning, guiding og ledelse

Generell kompetanse

  • Kunne analysere og evaluere egne og andres pedagogiske opplegg
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogiske opplegg for ulike grupper
  • Ha bevissthet om didaktikk og metodikk knytte til opplæring, tilpasset grupper på ulike nivå
  • Være i stand til å formidle friluftsliv, i forskjellige pedagogiske kontekster
  • Undervise i friluftsliv, med spesielt fokus på videregående skole og høyere utdanning
  • Være i stand til å guide grupper innenfor reiselivet

Innhold

  • Veiledning, guiding og ledelse
  • Gruppedynamikk og gruppepsykologi
  • Fordypet innsikt i didaktiske og metodiske problemstillinger knyttet til friluftslivsformidling
  • Situasjonsbetinget ledelse, kommunikasjon
  • Friluftslivet som arbeidsform i ulike institusjoner som videregående skole, folkehøgskole, høgskole, samt rehabilitering og reiseliv
  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg med ulike grupper
  • Fordypet innsikt i turnormer, grunnprosedyrer og sikkerhetstenking

Arbeids- og læringsformer

16 forelesninger

3 dager med seminar

10 dager praksis

Vurderingsformer

Muntlig eksamen teller 100 % av karakteren. Gjennomføring av praksis og deltagelse i seminar er obligatorisk. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no> - 26.01.2012