Fagdidaktikk og historie (Emne i master) 15FAG

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • gjøre greie for et fags erkjennelses- og arbeidsmåter
  • teorier om, og forklaringer på faglige fenomener
  • viktige faglige fenomener og problemstillinger
  • analysere et fags historiske og samfunnsmessige forutsetninger
  • vurdere hvilken dannelse faget har hatt som målsetting å gi elever/studenter til ulike tider og i ulike former for tverrfaglighet

Innhold

Fagdidaktikk handler om det samme som allmenndidaktikk, men er knyttet til et bestemt skolefag eller yrkesfag og fagets egenart. En fordypning i fagdidaktikk legger vekt på refleksjon over hva et fagområde er og bør være, hvorfor det fortjener en plass i for eksempel skolen, og hvordan det er rimelig å legge opp arbeidet innenfor fagområdet. En forutsetning for fagdidaktisk refleksjon er grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i didaktikk og fagområdet. Emnet er tydelig koblet til praksisfeltet. Studentene kan velge et fagdidaktisk område som sitt forskningsfelt.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, seminar, gruppearbeid

Vurderingsformer

Individuell skriftlig oppgave 8-10 sider. Gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kari-Anne B Næss - 05.03.2012