Profesjonskunnskap skole 15PROS

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:
- gjøre greie for særtrekk ved grunnopplæring (1-13) som arena for læring og oppvekst i et historisk og samtidig perspektiv
- begrunne grunnopplæringens innhold i relasjon til grunnleggende ferdigheter, skolefag og tverrfaglige emner
- grunnopplæringen i lovverk og læreplaner
- lede reform- og utviklingsarbeid i grunnopplæringen på system og klassenivå
- veilede personale i grunnopplæringen
- reflektere over grunnopplæringen i et internasjonalt perspektiv

Innhold

Med grunnopplæring forstås her grunnskole og videregående opplæring, dvs. det 13-årige skoleløpet. Grunnopplæringen som profesjonsrettet valg skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver for dette nivået i utdanningen. Det kan være som kontaktlærer, mellomleder, rektori en skole, lederoppgaver i kommune/fylkeskommune, eller forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til grunnopplæring som aktuell arena for læring og oppvekst.

Arbeids- og læringsformer

Seminar, gruppearbeid, feltarbeid

Vurderingsformer

Individuell skriftlig oppgave 8-10 sider. Gradert karakter

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 22.06.2012