Energi- og materialbalanser KJ2612
Læringsutbytte
En kandidat som har bestått KJ2612 Energi- og materialbalanser skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- kan forklare prinsippene for å sette opp materialbalanser og energibalanser over enkeltenheter i kontinuerlige stasjonære prosesser med og uten reaksjoner
- kan forklare prinsippene for å sette opp material og energibalanser over totalprosessen i kontinuerlige stasjonære prosesser med og uten reaksjoner
- har kunnskap om metoder(frihetsgradanalyse) for å bestemme om et materialbalanse- og energibalanseproblem er løsbart.
- har innsikt i energisituasjonen i verden – ressurser, forbruk, fordeling og utviklingstrender
- kan forklare virkemåte, energistrømmer, potensialer og utsikter til ulike alternative energisystemer
Ferdighet
Kandidaten
- kan bruke molekylær og atomærbalanser til å beregne materialflyt i enkeltenheter og i prosesser med resirkulasjons og avtapp (purge)-strømmer
- kan beregne energibehov i enkelte prosessenheter, og i prosessen som helhet ved hjelp av damptabeller og termodynamiske data for komponentenekan analysere et material- og energibalanseproblem for kontinuerlige stasjonære prosesser, skissere flytskjema for prosessen, og vurdere om problemet er løsbart
- forstår sammenhengen mellom samfunn og energibruk
Generell kompetanse
Kandidaten
- er i stand til å kommunisere og diskutere med andre fagpersoner på fagområdet, og bidra i tverrfaglig arbeid.
Innhold
Emnet Energi-og materialbalanser inneholder følgende tema:
- Materialbalanser (atomær og molekylbalanser) for enkeltenheter og totalprosess
- Materialbalanser og støkiometriske beregninger over reaktorsystemer
- Frihetsgradanalyse for å bestemme om et problem er løsbart
- Prosessveibetrakninger for å løse energibalanseproblem
- Energibalanser på enfase-system med og uten reaksjoner
- Energibalanser over flerfasesystem
- Energibalanser over forbrenningsprosesser, beregning av adiabatisk flammetemperatur
- Energiressurser og energibruk nasjonalt og globalt
- Alternative energisystemer med fokus på solenergi, vindenergi og bioenergi
Arbeids- og læringsformer
Kurset gjennomføres i form av forelesninger og øvinger.
Vurderingsformer
Hver vurderingsform skal teste om i hvor stor grad den enkelte kandidat har oppnådd læringsutbyttene innen kunnskaper og ferdigheter.
- Skriftlig individuell delprøve (30 %).
- Skriftlig individuell sluttprøve (70 %), som må bestås for å få bestått i faget.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Terje Bråthen <terje.braathenSPAMFILTER@hit.no> - 17.02.2012