Energi- og materialbalanser KJ2612

Læringsutbytte

En kandidat som har bestått KJ2612 Energi- og materialbalanser skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • kan forklare prinsippene for å sette opp materialbalanser og energibalanser over enkeltenheter i kontinuerlige stasjonære prosesser med og uten reaksjoner
  • kan forklare prinsippene for å sette opp material og energibalanser over totalprosessen i kontinuerlige stasjonære prosesser med og uten reaksjoner
  • har kunnskap om metoder(frihetsgradanalyse) for å bestemme om et materialbalanse- og energibalanseproblem er løsbart.
  • har innsikt i energisituasjonen i verden – ressurser, forbruk, fordeling og utviklingstrender
  • kan forklare virkemåte, energistrømmer, potensialer og utsikter til ulike alternative energisystemer

Ferdighet

Kandidaten

  • kan bruke molekylær og atomærbalanser til å beregne materialflyt i enkeltenheter og i prosesser med resirkulasjons og avtapp (purge)-strømmer
  • kan beregne energibehov i enkelte prosessenheter, og i prosessen som helhet ved hjelp av damptabeller og termodynamiske data for komponentenekan analysere et material- og energibalanseproblem for kontinuerlige stasjonære prosesser, skissere flytskjema for prosessen, og vurdere om problemet er løsbart
  • forstår sammenhengen mellom samfunn og energibruk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • er i stand til å kommunisere og diskutere med andre fagpersoner på fagområdet, og bidra i tverrfaglig arbeid.

Innhold

Emnet Energi-og materialbalanser inneholder følgende tema:

  • Materialbalanser (atomær og molekylbalanser) for enkeltenheter og totalprosess
  • Materialbalanser og støkiometriske beregninger over reaktorsystemer
  • Frihetsgradanalyse for å bestemme om et problem er løsbart
  • Prosessveibetrakninger for å løse energibalanseproblem
  • Energibalanser på enfase-system med og uten reaksjoner
  • Energibalanser over flerfasesystem
  • Energibalanser over forbrenningsprosesser, beregning av adiabatisk flammetemperatur
  • Energiressurser og energibruk nasjonalt og globalt
  • Alternative energisystemer med fokus på solenergi, vindenergi og bioenergi

Arbeids- og læringsformer

Kurset gjennomføres i form av forelesninger og øvinger.

Vurderingsformer

Hver vurderingsform skal teste om i hvor stor grad den enkelte kandidat har oppnådd læringsutbyttene innen kunnskaper og ferdigheter.

  • Skriftlig individuell delprøve (30 %).
  • Skriftlig individuell sluttprøve (70 %), som må bestås for å få bestått i faget.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Terje Bråthen <terje.braathenSPAMFILTER@hit.no> - 17.02.2012