Objektorientert programmering - videregående IA2112
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført emnet Objektbasert programmering skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
□ Kan forklare de viktigste elementene som inngår i objektbasert programmering.
□ Kan forklare hva som er hensikten med og som kjennetegner objektbasert programmering.
Ferdigheter
□ Kan utvikle program med egendefinerte klasser og arv.
□ Kan løse praktiske programmeringsoppgaver ved bruk av MS Visual Studio og C#.
Generell kompetanse
□ Kan samarbeide med andre studenter i å gjennomføre et prosjekt
□ Kan beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon
Innhold
Emnet er todelt. Den ene halvdelen er teoretisk, den andre halvdelen er prosjekt. Den teoretiske delen inneholder: datatyper, array, flytkontroll, operatorer og utrykk, objekt, klasser, arv, filbehandling, databasekommunikasjon, tråder og algoritmer. I tillegg vil kurset legge vekt på feilhåndtering og debugging av programmer.
Arbeids- og læringsformer
Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger, øvinger og prosjektarbeid. Prosjektet baserer seg på det som er lært i prosjektmetodikk og ender opp i en skriftlig rapport.
Vurderingsformer
Skriftlig prøve i teoridel teller 60%.
Skriftlig rapport/gruppearbeid teller 40 %
Begge prøver må være bestått for å få bestått i emnet.
Det gis individuell karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 03.12.2012