Migrasjonsrelaterte lærevansker 30SPESP2-003
Læringsutbytte
Det spesialpedagogiske arbeidsområdet er og vil bli et sentralt arbeidsfelt i den inkluderende barnehage og skole, og andre lærings- og omsorgstilbud. Dette studiet vil først og fremst rette seg mot arbeid med barn og ungdom.
Studenten skal kunne gjøre rede for:
- Vanskeområdene som de tre modulene representerer og hvilken betydning læringsmiljøet har for barn og unge som står i fare for å utvikle eller har disse vanskene.
- Ulike typer kartleggings- og observasjonsmetoder. Kunne operasjonalisere og reflektere over hvordan disse kan anvendes i praksis.
- Relasjoners betydning i læringsarbeidet og kjenne de faktorene som fremmer godt samarbeid med barnet/den unge, foresatte og profesjonelle instanser.
- Et sosial-kognitivt og sosiokulturelt læringsperspektiv og kunne operasjonalisere dette gjennom drøfting av kartleggingsmetoder og aktuelle tiltak.
- Lovgrunnlaget, regelverket og saksbehandlingsprosedyrer for spesialpedagogisk virksomhet.
Innhold
- Tilnærminger til migrasjonsrelaterte lærevansker
- Kriser og traumer
- Tospråklighet, morsmål og andrespråk
- Samarbeid med foreldre
- Forebyggende og evidensbaserte tiltak
Arbeids- og læringsformer
Studiet vil veksle mellom samlinger med forelesninger/seminar, nettbaserte diskusjoner og individuelt arbeid med bla en obligatorisk arbeidsoppgave, der et muntlig framlegg kan inngå. Semesterplan vil angi nærmere omfang av obligatoriske komponenter.
Vurderingsformer
Det arrangeres eksamen etter hver modul. *) Se også alternativ vurdering for 30 stp – nedenfor
Eksamen kan avlegges når de obligatoriske kravene som er utdypet i semesterplanen er godkjent/vurdert til bestått.
Eksamen består av en skriftlig individuell prøve knyttet til oppgitt emne med utgangspunkt i et gitt kasus.
Det vil foreligge retningslinjer som gir nærmere beskrivelse av innholdet i eksamens-oppgavene for de enkelte emnene.
Den skriftlige prøven er på 4 timer.
Det gis graderte tallkarakterer fra A til F for hver modul, der A er høyeste karakter og E er laveste ståkarakter. F er ikke bestått.
*) Alternativ vurderingsform ved 30 stp:
Arbeidskrav 1 og 2: Faglige, didaktiske casedrøftinger i basisgruppe.
Vurderes til bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav 3: Fagartikkel
Vurderes til bestått/ikke bestått.
Alle arbeidskravene må være bestått før man kan gå opp til avsluttende prøve.
Sluttevaluering i 2. semester:
Skriftlig 6 timers prøve, som innbefatter alle temaer og hele pensum. Gis gradert karakter. Vektes 100 % av sluttkarakter.
Hvilken vurderingsform som skal benyttes må avtales/avklares ved studiestart, evt. så tidlig som mulig etter oppstart.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no> - 20.02.2012