Kroppsøving 2 KRØ 504

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har kunnskap om kroppsbilde og identitet i barne og ungdomskulturen
  • har kunnskap i dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om eleven med utgangspunkt i kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • har forståelse for kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i ungdomskultur

Ferdigheter

  • kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i ulike idretts- og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle for trinn 5-10

Generell kompetanse

  • kankunne bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan reflektere omkring kroppsøving som del av norsk kultur og i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

Innhold

NB: Med forbehold om endringer i påvente av nye rammeplan for faglærerutdanningen i kroppsøving

Praktiske aktiviteter

Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til friluftsliv på vann. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.

Idrett, kroppsøving og samfunn:

Leik, idrett, dans og friluftsliv er sosiale og kulturelle fenomen i stadig forandring. I dette studiet analyseres forholdet mellom disse kroppskulturer og samfunnet. Det blir lagt vekt på hvordan disse fenomenenes historiske og kulturelle variasjon blir utviklet i samspill med samfunnsmessige forhold.

Arbeids- og læringsformer

Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.

Vurderingsformer

Obligatoriske underveisoppgaver.

Minst 80% aktiv deltakelse på praktiske aktiviteter

Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.

Delemnet idrett, kroppsøving og samfunn teller 60% av karakteren i emnet. Denne karakteren settes på bakgrunn ev mappeevaluering (40 %) og en individuell muntlig prøve (60 %)

Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Einar Bergsland - 16.12.2013