Barndom og migrasjon 981-E2A

Læringsutbytte

Læringsmål knyttet til kunnskap, ferdigheter og kompetanse i dette emnet er at studentene:

  • Har kunnskap om ulike perspektiver på barndom og migrasjon som kan anvendes i drøfting av risiko- og beskyttelsesfaktorer
  • Har kunnskap om barn og ungdom med minoritetsbakgrunn og deres oppvekstsituasjon i det norske samfunnet
  • Kan gjøre rede for og drøfte ulike perspektiver på omsorg og transnasjonale familieliv
  • Kan analysere sammenhengen mellom oppvekstvilkår, det norske velferdssamfunnet og migrasjon
  • Har ferdigheter i fagskriving og kan anvende denne kunnskapen i skriftlige arbeider

Innhold

I dette emnet skal studentene fordype seg i hvilken betydning migrasjon har for barn og unges oppvekst, og hvilke problemstillinger som oppstår i møter mellom den norske velferdsstaten og minoritetsetniske barn og deres familier. Migrasjon kan bidra til endring i familiestørrelse og familiekultur, i slektskapsrelasjoner, familiebånd og sosial status og klasse. Barn og familier med bakgrunn i en kollektivistisk orientert livsform kan stå overfor utfordringer i møte med majoritetssamfunnets individorienterte livsform. Forskjeller i ulike livssyns- og livsformorienteringer og ulike mål og metoder for barneoppdragelsen kan skape konflikter innad i familien og mellom familiemedlemmer og storsamfunnet. Minoritetsfamilier i Norge skårer ofte lavere på sentrale levekårsvariabler enn majoritetsbefolkningen og utsettes i større grad for ulike former for utestenging, diskriminering og rasisme. Utfordringene vil kunne skape risikofaktorer i barnas oppvekst. Men migrasjon kan også innebære økt trygghet og anerkjennelse av barnas tilhørigheter, og kan dermed skape nye muligheter og tro på framtiden. Denne tematikken står sentralt i dette emnet.

Emnet er delt inn i følgende temaer

Tema 1. Den «andre» barndommen

  • Barn utenfor barndommen
  • Transnasjonale familieliv
  • Barn som aktører og rettssubjekter

Tema 2. Velferdsstat, oppvekst og migrasjon

  • Barn på flukt - migrasjonsteori
  • Et utvidet omsorgsbegrep
  • Omsorg for andre(s) barn

Arbeids- og læringsformer

Studentene kan velge enten 981-E2A eller 981-E2B
Ved få søkere til ett av alternativene, kan det bli aktuelt å tilby bare ett av dem.

Arbeids- og læringsformer:

Det er i dette emnet lagt opp til ulike læringsarenaer og læringsformer for å øke studentenes læringsutbytte og for å skape et aktivt fagmiljø. Emnet består av både forelesninger, diskusjoner, seminarer, kollokviearbeid, tilbakemelding på oppgaver, studentpresentasjoner og individuelt arbeid. Det er lagt opp til en arbeidsmengde i dette emnet som samsvarer med at dette er et fulltidsstudium.

Alle seminarene i emnet er obligatoriske. Det er også innlevering av arbeidsoppgavene som er skissert i emneplanen. Studentene må oppfylle kravet om deltakelse på minst 75 % av de obligatoriske seminarene og alle arbeidsoppgavene må godkjennes for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Seminarene og arbeidsoppgavene er obligatoriske for at studentene skal utvikle den kompetansen som er nødvendig som fundament for videre masteremner og for arbeid med egen masteravhandling.

Vurderingsformer

Emnekode: 981-E2A: Barndom og migrasjon
Vurderingsform i dette emnet er en 5 timers individuell prøve under tilsyn. Det er ikke tillatt med hjelpemidler på prøven.
Oppgaven vurderes med gradert karakter (A-F).
Vurderingen gis egen emnekarakter på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 10.05.2014