Kunst og Håndverk 2 - Håndverk, design, skulptur, arkitektur og entreprenørskap, trinn 1-7 K&H 104

Læringsutbytte

Kunnskap

  • ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø.
  • ha allsidige kunnskaper om bruk av digital programvare og digitale medier som gjennomgående verktøy i skapende prosesser fra ide til ferdig kommunisert produkt
  • ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen innen internasjonal skulptur, design og arkitektur i lys av et flerkulturelt samfunn
  • ha kunnskaper om og erfaringer med bruk og vurdering av ulike skulpturer i det offentlige rom, både i forhold til form, innhold og som en del av det fysiske miljøet
  • ha kunnskaper om og evne til å beskrive ulike hus og rom sett i lys av funksjonskrav og estetiske kvaliteter
  • ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon

Ferdigheter

  • kunne vurdere kvalitet, egnethet og allsidig bruk av ulike materialer og materialkombinasjoner i et miljøperspektiv knyttet til resirkulering og redesign
  • kunne bruke og vurdere bruken av digitale og interaktive medier som arena for formidling av design, arkitektur, skulptur og miljø
  • ha erfaringer med og kunnskaper om vurdering av ulike designprodukt satt i sammenheng med form, funksjon og materialbruk og i lys av miljø og bærekraftig utvikling
  • ha allsidige erfaringer med og kunnskaper om vedlikehold av verktøy og maskiner og med organisering av egnede verksteder og rom for læring med særlig vekt på funksjon og den estetiske dimensjon
  • kunne initiere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere faglige og praksisrelaterte utviklingsprosjekt

Generell kompetanse

  • ha allsidige kunnskaper om dokumentasjon av en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette i videreutviklingen av refleksjonsgrunnlaget i den fagdidaktiske kompetansen

Innhold

Emne K&H 104: Håndverk, design,skulptur og arkitektur og entreprenørskap (15 stp), trinn 1-7

Emnet deles i to deler.

Del 1: Håndverk og design

Del 2: Arkitektur, natur, skulptur og miljø.

Entreprenørskap og innovasjon skal synliggjøres i studiearbeidet.

Arbeids- og læringsformer

Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • verkstedarbeid
  • forelesning
  • demonstrasjon
  • klasse og kollokviearbeid
  • tema og prosjektarbeid
  • problemløsning, individuelt/i gruppe
  • veiledning og vurdering
  • visuelle presentasjonsformer og formidling
  • ekskursjon

Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.

Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.

Campusbasert studium:

Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.

Nettbasert studium med samlinger:

Ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.

Vurderingsformer

Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering skal knyttes både til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp og en gitt avsluttende mappeoppgave

Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 25.10.2015