Engelsk 1, emne 1: Språklæring og språkferdigheter ENG 501
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 1 emne 1
Kunnskap: Studenten
har kunnskap om gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
har grunnleggende kunnskap om det engelske språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
har grunnleggende kunnskap om ordtilfanget i engelsk, og hvordan dette kan utvides
har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i engelskundervisningen
har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene i engelskfaget
har kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt noen strategier og metoder som fremmer språkutvikling
har grunnleggende kunnskap om oppbygging av tekster i ulike sjanger samt normer for akademisk tekstproduksjon.
har innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
Ferdigheter: Studenten
kan anvende LK06 i sin undervisningspraksis
kan anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner og sjanger
kan være en god språkmodell og bruke engelsk kommunikativt og tilpasset målgruppen
kan identifisere og forklare noen elementer i språkets grammatiske struktur som ær viktig for undervisning på dette nivået
kan identifisere og forklare grunnleggende språklige forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
kan legge till rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende land, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
kan kritisk vurdere noen lærebøker og andre læremidler till bruk i opplæringen
kan videreutvikle egen språkferdighet
Generell kompetanse: Studenten
kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i engelskopplæringen i overensstemmelse med LK06
kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
kan utvise selvstendighet og evne til analyse av egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Innhold
Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 1-7. Utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.
Engelsk 1 for 5-10 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning.. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur samt utvikling av språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Læreren må vare trygg som språkbruker og modell for å kunne skape et stimulerende læringsmiljø. Det legges derfor stor vekt vid utvikling av egen språkferdighet gjennom hele emnet.I tillegg dreier sig emnet om kunnskap om grunnleggende prinsipper og kompetansemål i læreplan for engelsk, inkludert grunnleggende ferdigheter, valg og organisering av aktiviteter og arbeidsmåter i engelskopplæringen, pedagogisk bruk av IKT, vurdering av lærebøker og annet undervisningsmateriell, samt engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur.
Engelsk 1, emne 1 består av tre tema:
Å være engelsklærer
- barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv: språklæringsteorier, strategier og metoder
- læreplan-og lærebokanalyse
- læreren som språkmodell i klasserommet
- lærerens egen tekstkompetanse med fokus på skriftliga ferdigheter
Det engelska språket: struktur og system del 1
- grunnleggende grammatikk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
- ord og ordlæring
Grunnleggende ferdigheter i engelsk
- arbeid med de grunnleggende ferdighetene i klasserommet med fokus på lesing og muntlige ferdigheter
- bruk av IKT i forbindelse med lesing og muntlige ferdigheter
I vårsemesteret legges det til rette for et studieopphold på en ukes varighet ved det norske studiesenteret i Storbritannia, York.
ENG 1 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 101 og 102. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges stor vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å kan diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.
Den samme gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.
Vurderingsformer
Det vil i semesterplanen bli presentert to arbeidskrav, hvorav minst et muntligt. Disse må være bestått for å få karakterer i emnet.
Sluttvurdering:
En skriftlig prøve innom tema ”Engelsk som struktur og system del 1” på 4 timer som teller 45 % av den endelige karakteren.
En mappe omfattende tre forskjellige teksttyper/oppgaver som teller 55 % av den endelige karakteren. Mappen inkluderer tema "Å vare engelsklærer" og "De grunnleggende ferdigheterna". En av mappeoppgaverna vurderes bestått/ikke bestått. De andre to vurderes like. Alle deler må vare bestått for å få karakter.
Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014