Sosialpedagogikk påbygging 30SOSP2

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, og metoder innenfor det sosialpedagogiske tradisjonen
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det sosialpedagogiske fagområdet
- har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten
- kan anvende sosialpedagogisk kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og begrunne sine valg
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-pedagogiske metoder og strategier i lys av sosialpedagogisk kunnskap
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Generell kompetanse

Kandidaten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt sosialpedagogisk fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser

Innhold

Sosialpedagogikk angår samspillet mellom individ -, gruppe-, samfunn og faktorer som virker inn på oppvekstvilkår og mellommenneskelige forhold.

Studiet er organisert i fire hovedemner, som igjen er delt i delemner. Emnene griper inn i hverandre og må sees i sammenheng.

Første semester

Hovedemne 1:Institusjoner og organisasjoner

Delemner Institusjoner

Helseinstitusjoner som sosialpedagogisk hjelpeapparat.
Læreren som rådgiver/sosiallærer.
Organisering av den sosialpedagogiske tjenesten i skolen.
Pedagogisk-psykologiske tjenesten i skole og barnehage.

Delemner organisasjoner

Arbeidslivet som sosialpedagogisk ressurs
Utdanning og yrke, yrkesveiledning.
Ledelse, deltakelse og personalutvikling

Hovedemne 2: Valgfritt fagemne

Studenten velger et tema til fordypning i samråd med faglærerne/faglig ledelse. Temaet inneholder en sosialpedagogisk problemstilling som studenten vil arbeide med i studiet, gjerne i tilknytning til sosialpedagogisk praksis.

Studenten skal reflektere, vurdere og lage en plan for temaet de ønsker å jobbe med.

Studenten skal analysere trekk ved temaet som gir en bedre innsikt i det sosialpedagogiske fagområdet.

Arbeidsomfanget "valgfritt fagemne" tilsvarer like mye som hvert av de andre hovedemnene og vurderes på lik linje med dem. "

Andre semester

Hovedemne 3: Samfunn og kultur

Delemner:
Kultur og verdier
Individ og samfunn
Sosialisering
Det digitale samfunn
Kollisjon mellom kulturer

Hovedemne 4:Prosjektarbeid/utviklingsarbeid

Delemner:
Om prosjektarbeid
Forskningsmetode innen sosialpedagogisk feltarbeid
Etikk
Begrensning og avgrensning i prosjektarbeid

Arbeids- og læringsformer

Organisering

Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer i studiet, med deltakelse i forelesninger, selvstendig- og gruppestudium av faglitteratur, seminar og gruppediskusjoner, arbeid med oppgaver - individuelt og i gruppe - utføring av prosjekt og deltakelse i eventuelle kurs og ekskursjoner.

Forelesninger

Det blir forelest over sentrale sosialpedagogiske emner. Forelesningene knyttes til emnene i fagplanen, men dekker ikke alle. Noen av delemnene må derfor gjennomarbeides i gruppene og ved individuelle studier. Obligatorisk frammøte vil framgå av semesterplanene.

Litteratur

Litteraturen utgjør ca.1.600 sider. Av disse er ca. 1.000 sider felles for alle studentene og utgjør studiets kjernepensum. Selvvalgt pensum - ca. 600 sider - skal godkjennes av studiets faglig ansvarlige. Selvvalgt pensum skal knyttes til temaer i prosjektene studenten arbeider med og være synlig i det skriftlige arbeidet som leveres

Gruppeprosjekt i «Kjernegrupper»

Arbeid og samspill i gruppe og utarbeidelsen av et prosjekt, er en vesentlig del av sosialpedagogisk virksomhet. Hver student skal delta i en kjernegruppe (3 - 5 deltakere) der en sentral del av arbeidet utføres. Gruppene møtes hver 14. dag (ca. 4 timer pr. gang), har pliktig frammøte og møtereferat og frammøteprotokoll føres. Hver kjernegruppe skal arbeide med et gruppeprosjekt. Gruppene sørger for møtereferat og frammøteprotokoll som sendes faglig ansvarlig på slutten av hvert semester.

Individuell studieplan
Ved semesterstart andre halvår, skal studentene legge fram en foreløpig individuell studieplan som inneholder tema for gruppeprosjektet og en foreløpig oversikt over selvvalgt pensum.

Vurderingsformer

Vurdering

Sluttkarakteren fastsettes på grunnlag av følgende to komponenter der første semester teller 40 % og andre semester teller 60 %:

  • Første semester: Individuell skriftlig 6-timers eksamen med basis i de to hovedemnene
  • Andre semester: Eksamen er et skriftlig prosjektarbeid i gruppe. Temaet må ligge innenfor hovedemne 1 eller 3. Det forutsettes at hver gruppe formidler sitt fullførte gruppeprosjekt i form av en forelesning. Alle gruppemedlemmer må delta for å få bestått i emnet.

Begge vurderingskomponentene graderes med bokstavkarakterer fra A - til F, der E er laveste ståkarakter. Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen I Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i studieplanen.

Lenke til pensumliste 2015-2016

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Torill Aagot Halvorsen <torill.a.halvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 03.07.2015