Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk 981-E4
Læringsutbytte
Læringsutbytte knyttet til kunnskap, ferdigheter og kompetanse i dette emnet er at studentene:
- Har kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og grunnlag for vitenskapelig arbeid
- Har kunnskap om vitenskapsteoretiske og forskningsetiske krav
- Kan drøfte sentrale problemstillinger knyttet til ivaretakelse av disse kravene innenfor ulike forksningstradisjoner
- Kan gjøre rede for ulike forskningsmetoder innenfor samfunnsvitenskap og begrunne eget metodevalg i samsvar med denne kunnskapen
- Forstår sentrale statistiske begreper og statistisk fremstilling av data og kan anvende denne kunnskapen til å lese og fortolke kvantitative data
- Kan anvende kunnskapen om vitenskapsteori, forskningsetikk, forskningstradisjoner og metoder i arbeidet med planleggingen av egen avhandling
- Kan anvende kunnskap om fagskriving i arbeidet med egen avhandling
Innhold
Dette emnet vektlegger kunnskap om vitenskapsteoretisk tenkning, vitenskaplige og etiske krav, ulike forskningstradisjoner og ulike metodiske tilnærminger. I dette emnet skal studentene skaffe seg et teoretisk, metodisk og praktisk grunnlag for eget arbeid med masteravhandlingen. Dette forutsetter innblikk i erkjennelsesteoretisk tenkning, evne til kritisk refleksjon og kunnskap om ulike metoder som anvendes innenfor samfunnsvitenskaplig forskning. Studentene skal også bli i stand til å vurdere forskningsarbeiders kvalitet, gyldighet og relevans. De skal gjennom emnet oppøve evne til å forstå og tolke grunnleggende statistikk og statistisk fremstilling av data, og de skal gjøre seg kjent med søknadsprosedyren for å få godkjent et mastergradsprosjekt.
Emnet inneholder følgende temaer:
- Vitenskapsteori og forskningsetikk
- Forskningsmetode
- Statistikk
Arbeids- og læringsformer
Det er i dette emnet lagt opp til ulike læringsformer for å øke studentenes læringsutbytte og for å skape et aktivt fagmiljø. Emnet består av både forelesninger, seminarer, kollokviearbeid, tilbakemelding på masterskisse, veiledning og individuelt arbeid. Det er lagt opp til en arbeidsmengde i dette emnet som samsvarer med at dette er et fulltidsstudium.
Alle seminarene i emnet er obligatoriske. Det er også innlevering av arbeidsoppgaver som er skissert i emneplanen. Studentene må oppfylle kravet om deltakelse på minst 75 % av de obligatoriske seminarene, og arbeidsoppgavene må godkjennes for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Seminarene og oppgavene er obligatoriske for at studentene skal utvikle den kompetansen som er nødvendig som fundament for videre masteremner og for skriving av egen masteravhandling.
Studentene skal i emnet delta i veiledningsgruppe i arbeidet med masteravhandlingsskissen. Veiledningen er obligatorisk. Det er en gjensidig forpliktelse mellom høgskole og student med hensyn til veiledning i masteravhandlingsarbeidet. Skriftlig avtale om slik veiledning må inngås før emne 5, Masteravhandlingen, kan påbegynnes.
Vurderingsformer
Emnekode: 981-E4: Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
Studentene skal levere en masteravhandlingsskisse som må være vurdert til bestått for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet, og for at de skal kunne tildeles veileder og påbegynne emne 5, Masteravhandlingen.
Studentene skal levere en individuell arbeidsoppgave i statistikk som må være vurdert til bestått for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet.
Vurderingsformen i dette emnet er en individuell besvarelse av en ukes varighet. Arbeidet vurderes med gradert karakter (A-F).
Studentene kan ikke begynne på emne 5, Masteravhandlingen, før emne 1-4 er bestått og velederkontrakt er inngått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>,Ramona Lorentsen <ramona.lorentsenSPAMFILTER@hit.no> - 21.01.2015