Forskningsteori og metode med bacheloroppgave 1271

Læringsutbytte

Kunnskap

-har en grunnleggende kunnskap om sentrale begreper og en innføring i det forskningsteoretiske grunnlaget for de sentrale fagtradisjonene som har relevans for studiet, med særlig vekt på kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.

- har kjennskap til noen aktuelle metodiske fremgangsmåter for å innhente og behandle kunnskap om et emneområde, i tråd med kravene til en vitenskapelig undersøkelse. Studentene skal skrive en bacheloroppgave som oppfyller grunnkrav til vitenskapelighet

Ferdigheter

-Kan gjøre rede for sentrale metodiske framgangsmåter innenfor kvantitative og kvalitative tilnærminger

- Kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i sin egen bachelorppgave

Generell kompetanse

- har kritisk innsikt i de teoretiske og metodiske verktøy som anvendes i studiet

Innhold

  • Vitenskapsteori
  • Kvalitativ metode
  • Kvantitativ metode
  • Forskningsdesign
  • Prosjektoppgave

Det skal utarbeides en skriftlig prosjektoppgave. Oppgaven skal vektlegge kulturelle, historiske, sosiale, pedagogiske eller fysiologiske aspekter. Oppgaven skal gi forståelse for sammenhenger mellom idrett/friluftsliv, kultur, samfunn og menneske. Studieformen kan omfatte kvalitativ eller kvantitativ metode, f.eks. litteraturstudier, deltakende observasjon, intervju, praktiske forsøk etc.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen er lagt til høst- og vårsemesteret

Emnet er todelt, med en forskningsteoridel, der arbeidsmåtene er forelesninger og gruppearbeid, og en prosjektdel hvor en jobber med innsamling av data og oppgaveskriving på basis av dette. BA-oppgaven skal normalt skrives individuelt, men der prosjektets omfang og egenart tilsier at det er hensiktsmessig kan veileder foreslå et samarbeid mellom flere studenter

Vurderingsformer

Vurderingen er todelt, men det blir gitt en samlet karakter i emnet. Forskningsteori og metode blir vurdert med 5 timers individuell skriftlig eksamen, graderte karakterer, og teller 1/3. Bacheloroppgaven teller 2/3, graderte karakterer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Atle Ørbeck Hansen <Atle.o.hansenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 07.01.2015