Moderniteten 3366N
Læringsutbytte
- Kunnskap om sentrale idéstrømninger gjennom moderniteten, slik de kommer uttrykk i bl.a. filosofiske, politiske, religiøse og estetiske kontekster
- Kjennskap til sentrale, idébærende tekster fra moderniteten
- Kjennskap til personer fra moderniteten med stor idéhistorisk betydning
- Evne til å kunne fortolke materiale fra moderniteten både som uttrykk for sin samtid og som historiske kilder til våre egne tenke- og uttrykksmåter
Innhold
Man vil studere sentrale ideer som vokser frem fra siste halvdel av 1800-tallet tallet og som videreutvikles gjennom 1900-tallet, med særlig vekt på det som ofte kalles "kulturkritiske" tekster, dvs. tekster hvor man foretar en kritisk refleksjon over utviklingstrekk i sin egen samtid. Det legges vekt på å synliggjøre sammenhenger innad i de ulike idemessige kontekstene som behandles på pensum, samtidig som man vil vise hvordan beslektede tankemønstre gjenfinnes i ulike kontekster. Store deler av tekstmaterialet er på engelsk.
Pensum i emnet er satt sammen av to moduler, slik at ca. to tredeler består av et større antall kortere tekster fra flere kontekster, mens tekstmaterialet i den siste tredelen omhandler en avgrenset tematikk. Den største pensummodulen — "oversiktsmodulen" — gir dermed en bred oversikt over viktige tankemønstre innen ulike kontekster i den perioden som omfattes av emnet; mens den minste pensummodulen — "fordypningsmodulen" — gir anledning til fordypning innen et gitt område fra den samme perioden. Studentene skal skrive en veiledet semesteroppgave på ca. 2000 ord i tilknytning til pensum i fordypningsmodulen.
Arbeids- og læringsformer
Kjerneaktiviteten i emnet vil være arbeid med gitte tekster og andre typer menneskelige uttrykk produsert gjennom moderniteten. Arbeid med oversikts- og kommentarlitteratur som setter de ulike typene av historiske uttrykk i perspektiv vil også inngå i studiet. Tekstmaterialet i oversiktsmodulen blir grundig kommentert og kontekstualisert på digitale forelesninger som er tilgjengelig på internett. Disse videoforelesningene er tilgjengelige på Radix og YouTube.
Dersom man har tilstrekkelig med lærerressurser, vil det for studenter som oppholder seg på studiested Bø bli arrangert forelesninger, filmvisninger o.l. relatert til sentrale deler av pensum (primært oversiktsmodulen).
Studentene arbeider hovedsaklig på egen hånd med pensummaterialet i fordypningsmodulen, siden tekstene her ikke dekkes opp av forelesninger på samme måte som i oversiktsmodulen. Pedagogisk støtte til fordypningsmodulen vil skje i form av personlig veiledning i arbeidet med semesteroppgaven. Til veiledning vil man normalt benytte epost, men andre kommunikasjonskanaler vil også kunne være aktuelle.
Vurderingsformer
Studentene skal skrive en veiledet semesteroppgave på ca. 2000 ord i tilknytning til pensum i fordypningsmodulen. Semesteroppgaven vil bli vurdert som "bestått" eller "ikke bestått", og man må ha "bestått" for å få gyldig karakter i emnet. Denne karakteren blir tildelt gjennom en avsluttende skoleeksamen, hvor man skal besvare to oppgaver knyttet til pensum i oversiktsmodulen (jf. "Innhold"). På skoleeksamen brukes graderte karakterer fra A til F, der E er dårligste ståkarakter.
Vurderingsformene skal kartlegge omfanget av kunnskap, forståelse og ferdigheter som studentene har tilegnet seg gjennom studiet (jf. "Læringsutbytte").
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Otto Martin Christensen <otto.christensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Otto Martin Christensen - 30.12.2014