Bransjekunnskap 2801
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- utvalgte kulturbransjers organisering og kretsløp
- politiske føringer og lovverk
- ulike former for offentlig og privat finansiering
- utfordringer på kunst- og kulturfeltet, i samtids og historisk perspektiv
- formidlingsarenaer og salgskanaler
Ferdigheter
Studenten kan:
- orientere seg i ulike former for finansiering
- anvende faglig kunnskap og relevant forskning i arbeid med praktiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende kompetanse i nettverksbygging
- reflektere over og anvende ulike former for finansiering av kunst- og kulturprosjekt
- reflektere over lovverk og politiske føringer for kunst- og kulturfeltet
- anvende innsikt i bransjekunnskap i egne prosjekt
Innhold
Innhold
Emnet tar for seg kunst- og kulturfeltets organisering, oppbygning og historikk. Her inngår politiske føringer, lovverk med særlig relevans for kunst- og kulturfeltet, samt ulike former for offentlig og privat finansiering. Emnet problematiserer også forskjellige utfordringer på kunst- og kulturfeltet, både i et samtidsperspektiv og i et historisk perspektiv. I den forbindelse blir også tendenser i samtidens kunstformer berørt. Det blir også gjort rede for formidlingsarenaer og salgskanaler i ulike bransjer. Gjennom case blir det som gjerne kalles kretsløpet i bransjer belyst.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, fagturer og observasjoner, samt studentoppgaver. Undervisningen i emnet er for en stor del case-basert og i nært samarbeid med kulturinstitusjoner og –organisasjoner.
Vurderingsformer
Arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver. Karakter bestått/ikke bestått.
Individuell sluttprøve med utgangspunkt i selvvalgt case. Omfang 2000 – 2500 ord. Gradert karakter A-F. Både arbeidskrav og individuell sluttprøve må være bestått for å få karakter i faget.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Svånaug Blengsdalen <Anne.S.BlengsdalenSPAMFILTER@hit.no>,Bente Støa <Bente.StoaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bente Støa - 18.03.2015