Kunstuttrykk KUNSTU 101
Læringsutbytte
-
Kunnskap
Kandidaten
• har kunnskap om hvordan en kan gi uttrykk for innhold gjennom tekstile materialer
• har kunnskap om nordisk tradisjon i tekstil billedkunst og sette eget produkt i forhold til dette
• har kunnskap om visuelle virkemidler som kan brukes til å skape meningsuttrykk gjennom tekstile teknikker
Valg i forhold til profesjon:
A:
Evner å se undervisning og erfaringer i emnet Kunstuttrykk i lys av aktuell læreplan
B:
evner å sette egen produktutvikling med emnet Kunstuttrykk i lys av norsk og nordisk tekstil uttrykksform
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan bruke ulike former for tekstiltrykk
- Kan arbeide med overflateteknikker for å skape uttrykk i tekstiler
- Kan utføre forskjellige tekstile teknikker til å formidle meningsuttrykk
Kan dokumentere og formidle prosess og produkt ved bruk av tekst, bilde og konkrete materialer
Generell kompetanse
Kandidaten
- har gjennom arbeid gjennom idebaserte kunstuttrykk fått kunnskap om ulike måter å skape uttrykk i tekstile materialer
Innhold
I dette emnet skal kandidaten arbeide med å skape og uttrykke mening gjennom tekstile kunstuttrykk. Emnet vektlegger formgiving i spenningsfeltet mellom inntrykk og uttrykk, ide og form/konseptbaserede og formalestetiske kunstuttrykk. Produktene som kandidaten produserer kan være i form av tekstile bilder ,skulpturer og installasjoner. Arbeid med ulike former for tekstiltrykk og overflateteknikker som for eksempel broderi legges til grunn for å nå læringsutbyttene.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil i hovedsak foregå i verksted, og bestå av forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier og individuelt arbeid med øvelser og oppgaver. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen foregår parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske og formale fagområder, og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.
Studiet har et arbeidsomfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer lærerstyrt til forelesninger, seminarer og veiledningstimer på verksted. Anslagsvis fordelt som 10 - 20 - 50 timer.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. Vurderingen gjennomføres på grunnlag av en eller flere fremlagte mappebesvarelser. Besvarelsen(e) skal bestå av praktisk estetisk arbeid, relevant dokumentasjon og teoristoff, og skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert. Alle oppgaver og / eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes.
Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Astrid Hus <Astrid.HusSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015