Vitenskapsteori IFFVIT

Læringsutbytte

Studentene skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • kjenner til forskning innen fagområdet kunst og håndverk som skolefag eller designutvikling innen produksjon
  • kjenner til ulike metoder for innsamling og bearbeiding av data og kunne relatere disse til eget fagområde
  • kjenner noen master- og hovedfagsoppgaver utført ved høgskolen
  • har kunnskap om hvordan kunstfaglig teori og skapende og utøvende arbeid gjensidig beriker hverandre

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante metoder for å løse problemstillinger innen skapende prosesser og i analyse av artefakter
  • kan beskrive strukturen i en fagtekst og anvende denne i eget skriftlig arbeid
  • kan dokumentere og presentere kunnskap innvunnet gjennom teori og skapende og utøvende arbeid
  • kan undersøke egenarten ved det estetiske som erfaringsområde

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan drøfte og vurdere resultater fra en undersøkelse innen fagområdet
  • har kunnskap i og ferdighet om hvordan kunstfaglig teori og skapende og utøvende arbeid gjensidig beriker hverandre
  • kan gjøre rede for ulike tilnærmingsmåter og arbeidsformer i formgivingsprosesser
  • kan forholde seg til forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og erfaringer med metoder og tilnærmingsmåter for innhenting, utvikling og bearbeiding av viten. Emnet skal gi grunnlag for å gjennomføre baheloroppgaven.

Arbeids- og læringsformer

Emnet organiseres som nettbasert undervisning med samling.
Det har et omfang på ca. 130 arbeidstimer, og av dem er 50 timer lærerstyrte under samlinger, forelesninger og veiledningstimer.

  • Samlinger: ca. 8 timer
  • Forelesninger: ca. 20 timer
  • Seminarer: ca 7 timer
  • Gruppearbeid/individuelt arbeid ca. 80 timer

Det forventes at studenten er selvstendig med hensyn til studiet. To passeringspunkt ut fra arbeidskrav. Dette emnet vil gå parallelt med andre emner i høstsemesteret, og være knyttet opp til faste undervisningstimer i sann tid.

Vurderingsformer

Eksamen:

Følgende arbeid skal vurderes:

  • Gruppeoppgave og individuell skriftlig oppgave som begge vurderes som bestått/ikke bestått

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Åsta Rimstad  <Asta.RimstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 27.03.2015