Samfunnsfag 2 - Globale utfordringer, trinn 5-10 SAM 504
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag og levekår
- har kunnskap om klimaforandring og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om global historie, global skjevfordeling og konflikt
- har kunnskap om globalisering i forhold til kultur, økonomi, politikk, sosiale forhold og skole.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre tverrfaglig undervisning og prosjektarbeid
- kan anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid i undervisningen
- kan kritisk analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget.
Innhold
I samfunnsfag 504 undersøker vi hva det betyr å leve i en global verden. Vi fokuserer på globalisering, global historie, forholdet mellom naturgrunnlag og levekår og utvalgte lokale og globale utfordringer og konflikter.
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og eventuell ekskursjon.
Deler av undervisningen og noen aktiviteter er obligatoriske. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Prosjektoppgave som framføres muntlig. Vurderes bestått/ikke bestått.
Sluttvurdering
- Individuell rapport. Teller 40% av endelig karakter.
- Muntlig eksamen. Teller 60% av endelig karakter.
I stuttvurderingen gis det graderte karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
fremragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
meget god |
Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
god |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Åsmund Aamaas <asmund.aamaasSPAMFILTER@hit.no> - 09.12.2015