Masteroppgave i utdanningsvitenskap MAST 560

Læringsutbytte

Problemstillinga forankres i et fagdidaktisk og/eller fagvitenskapelig problemområde med relevans for skolen og utdanningsfeltet.

Kunnskap:

Etter fullført emne skal kandidaten ha:

- avansert fagkunnskap i valgt problemstilling

- grundig kunnskap om faghistoria i sitt emneområde

- inngående kunnskap om skriving av akademisk tekst og kildebruk

- grundig kunnskap om planlegging og gjennomføring av eget forskingsprosjekt

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal kandidaten kunne:

- problematisere, avgrense og drøfte valgt emne

- plassere emnet vitenskapsteoretisk og faghistorisk, velge egnet strategi og bruke relevante metoder

- vurdere eksisterende teorier og tolkinger i fagområdet

- arbeide selvstendig og avansert med praktisk og teoretisk problemløsning.

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal kandidaten kunne:

- vise evne til kritisk vurdering og selvstendig refleksjon

- vise spesialisert skriftlig framstillingsevne

- dokumentere og kommunisere faglige problemstillinger og konklusjoner i fagområdet.

Innhold

Innholdet i masteroppgava skal omfatte:

- ei presis og hensiktsmessig problemformulering

- relevant redegjørelse for faglig, faghistorisk og vitenskapsteoretisk plassering

- en tilknytning til et fagdidaktisk og/eller fagvitenskapelig problemområde med relevans for skolen og utdanningsfeltet. Det skal redegjøres for oppgavas praksisreleasjon.

- valg og begrunnelse av metoder

- klargjøring av relevant saksinnhold og sentrale begrep

- systematisk analyse, tolking, refleksjon og drøfting av resultat.

Arbeids- og læringsformer

Masteroppgava er et individuelt, selvstendig arbeid. Forskningsprosessen skjer ved faglig arbeid i fordypningsemnet, og valgt problemstilling styrer arbeidsprosessen. Masteroppgava leveres som en monografi i fjerde semester. Omfanget på oppgaven er 70–100 sider. En fire siders sammenfatning leveres før muntlig. Sammenfatningen skal gå inn i instituttets database.

I første fase arbeider studenten med å avklare problemområdet slik at grunnlaget for tildeling av veiledere er klarlagt. Dette forberedende arbeidet foregår ved fellesundervisning, gruppedrøftinger og individuell veiledning.

Etter godkjenning av problemområde tildeles hver student veileder. Det er studenten som tar initiativ til veiledning og har ansvar for arbeidet med masteroppgaven. Det beregnes ei ramme på 25 timers veiledning pr student. Det utarbeides individuell veiledningsavtale.

I andre studieår gjennomføres masteroppgaveseminarer med ulike innfallsvinkler. I seminarene danner presentasjoner fra kandidatene grunnlag for drøftinger mellom vitenskapelig personale og kandidatene.

Obligatoriske studier

- Forberedende veiledning

- Seminarer og fellesdrøftinger

- Presentasjon av avhandling

Vurderingsformer

Følgende deler vurderes i fjerde semester og er grunnlag for fastsettelse av gradert karakter:

- Avhandling

- Muntlig sluttprøve

Sluttvurderinga bygger på en helhetsvurdering av avhandling og muntlig eksamen, hvor avhandling veier tyngst. Vurderingskriteriene knyttes til studieprogrammets mål, læringsutbyttebeskrivelser og masteremne. Vurdering foretas av en vurderingskommisjon bestående av en intern og en ekstern sensor.

Ved muntlig eksamen kan karakteren på masteroppgaven justeres opp eller ned inntil èn karakter ut fra kandidatens prestasjon.

På vitnemålet føres tittel på masteroppgave og karakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bente Selliseth <bente.sellisethSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 22.02.2016