Fordypningsidrett III med trenerpraksis 1110

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

- inngående kunnskap om den valgte idrettens egenart, og dens implikasjoner for utvikling av ferdigheter

- inngående kunnskap om tilrettelegging og veiledning av valgte fordypningsidrett, med tanke på utvikling av egenferdighet, opplevelse av mestring, motivasjon og glede.

Ferdigheter:

- evne til å anvende nevnte kunnskaper i sitt treningsarbeid

- evne til å veilede og påvirke utøverens læringssituasjon i praksis

- evne til å se - og ta tak i den enkelte utøvers behov for støtte og utfordring i forhold til læring og utvikling

Generell kompetanse:

- kunne tilrettelegge og veilede et helhetlig trenings- og læringsarbeid med utgangspunkt i både det enkelte individ og utøvergruppen

Innhold

Emnet har som mål å øke studentens kunnskap, forståelse og refleksjon omkring det å være i en trenerrolle i valgt fordypningsidrett. For å oppnå dette må studenten være i praksisfeltet og formidle, observere og analysere trenings- og konkurransesituasjoner. Studenten skal jobbe med konkrete problemstillinger, som er relevante i forhold til valgt fordypningsidrett, i praksisen. Emnet og praksis skal inneholde følgende temaer:

- treningsplanlegging og målsetningsarbeid

- oppfølging av utøvere i trenings- og konkurransesituasjoner

- utøversamtaler

- rollerefleksjon

Arbeids- og læringsformer

I hovedsak er arbeidsformen knyttet til å erverve kunnskap og kompetanse gjennom å være i praksisfeltet. Studenten skal minimum ha 150 timer praksis. Studentens erfaringer fra praksis vil bli fulgt opp gjennom veiledningssamtaler med faglærer og diskusjonsseminarer med studenter og faglærer. Faglærer skal observere studenten i sitt praksisarbeid, og utgangspunktet for denne observasjonen er studentens praksis-problemstillinger og eventuelt andre temaer studenten ønsker veiledning på i praksis. Dette avklares i god tid før observasjonen. Emnet avsluttes med et obligatorisk praksisseminar, basert på et innlevert refleksjonsnotat.

Vurderingsformer

  • Muntlig eksamen (presentasjon refleksjonsnotat), tid vårsemester, gradert karakter
  • Arbeidskrav 1, refleksjonsnotat
  • Arbeidskrav 2, praksis 150 timer
  • Arbeidskrav 3, deltakelse på praksisseminar

Alle deler må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Telseth <frode.telsethSPAMFILTER@hit.no> - 15.10.2015