Instruktørrollen i helserelatert trening 1071

Læringsutbytte

Emnet gir studentene mulighet til å reflektere rundt hva instruktør- og veilederrollen innebærer i vid forstand, og hva slags kunnskap som må ligge til grunn for å løse denne rollen på en best mulig måte.

Kunnskap:

- Studenten skal ha kunnskaper om og skal kunne reflektere rundt sin egen rolle som instruktør/veileder og rundt samspillet mellom det praktiske arbeidet innenfor fagfeltet fysisk aktivitet og helse, og pedagogiske, sosiologiske og fysiologiske aspekter.

- Studenten skal kjenne til sentrale teorier rundt atferdsendring og barrierer for fysisk aktivitet, og bruk av verktøyet endringsfokusert rådgivning

- Studenten skal ha kunnskap om den samfunnsmessige betydningen av fysisk aktivitet og trening

Ferdigheter:
- studentene skal kunne gjøre selvstendige koplinger mellom de temaene som blir tatt opp i fagene Idrettsfysiologi II, Idrettssosiologi II og Idrettspedagogikk og coaching II og fysisk aktivitet og helse, og se dette i sammenheng med instruktør- og veilederrollen
- Studenten skal være i stand til å gjennomføre et motivasjonsintervju, og samtaler basert på prinsippene for endringsfokusert rådgivning

Kompetanse
- Studenten skal kunne tilrettelegge og gjennomføre trening og motivasjonssamtaler for ulike grupper av inaktive barn/unge, voksne og eldre med reflekterte og godt faglig funderte fysiologiske, pedagogiske og sosiologiske begrunnelser.

Innhold

I dette emnet belyses og diskuteres ulike sider ved planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av trening, motivasjonssamtaler og andre virkemidler som er viktige i et fysisk aktivitet- og helseperspektiv.

Idretts/treningsfysiologiske temaer:

- hva er patofysiologiske mekanismer for diabetes type 2, fedme, ulike hjerte- og karlidelser (eksempelvis hypertensjon) og ulike muskel- og skjelettlidelser (eksempelvis korsryggsmerter og osteoporose)

- hvilken betydning har utholdenhet, styrke, fleksibilitet og stabilitet for de ulike tilstandene og lidelsene

- hvordan trene utholdenhet, styrke, fleksibilitet og stabilitet for disse ulike tilstandene og lidelsene

Idrettssosiologiske temaer:

- treningens sosiologi; prestasjon, helse eller sosial kapital?

- trening eller fri leik? Barneidrett og sosialisering

- inklusjon/eksklusjon og frafall fra fysisk aktivitet

- Fysisk aktivitet som helsefremmende virkemiddel i et samfunnsvitenskapelig perspektiv

Pedagogiske/psykologiske temaer:

- helsepsykologiske modeller for fysisk aktivitetsatferd

- barrierer mot fysisk aktivitet

- motivasjonssamtale og endringsfokusert rådgivning

- instruktør/veileder - pasient/bruker forholdet

I tillegg belyses ulike tema gjennom tverrfaglige seminarer:

- treningsplanlegging og periodisering

- trenerrollens tverrfaglighet

- totalbelastning, restitusjon og overtrening

- prestasjonsutvikling

Arbeids- og læringsformer

Bolkvise forelesninger og tverr- og flerfaglige seminarer i både høst- og vårsemester.

Vurderingsformer

  • Muntlig eksamen (presentasjon studentseminar), gruppe, vektes 30 %
  • Muntlig individuell eksamen, vektes 70 %

Alle deler må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Solfrid Bratland-Sanda <Solfrid.Bratland-SandaSPAMFILTER@hit.no> - 30.11.2015