Markedsføring og arrangement 1045
Læringsutbytte
Kurset er todelt, i en markedsføringsdel og en arrangementsdel :
Markedsføring:
Det overordnede målet for markedsføring er å utvikle kunnskaper og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselen etter produkter og tjenester, og dermed virksomhetens inntekter. Markedsføring fokuserer på prosesser for å utvikle virksomhetens markedstilbud, samt kommunikasjon og leveranse av disse til markedet. Modeller, teorier og maler innen sentrale områder av markedsføringsfaget er verktøy for å gjennomføre utviklingsprosesser.
Studentene skal:
• ha kunnskap om hvordan markedsorienterte bedrifter kan utvikle sitt markedstilbud, og hvordan virksomhetene kommuniserer og leverer dette til markedet
• ha innsikt i etiske og miljømessige utfordringer i tilknytning til sentrale problemstillinger innen markedsføring
• ha kunnskap om og kunne anvende sentrale modeller og teorier innen:
- Markeds- og kundeorientering
- Etikk, miljø og samfunnsansvar: Defensive og offensive strategier -
- Segmentering, differensiering og posisjonering
- Kjøpsatferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder -
- Relasjons- og dialogmarkedsføring
- Produkt- og tjenesteutvikling
- Merke- og omdømmeledelse
- Distribusjonskanaler-
- Prissetting
- Markedskommunikasjon (også gjennom for eksempel sosiale medier)
- Planlegging, organisering, økonomiske analyser og kontroll
Arrangement:
Kunnskap:
Øke kunnskapsnivået i planlegging og gjennomføring av et større idrettsarrangement
Kunnskap om planprosesser i et arrangement for å få et vellykket resultat med vekt på initiativ, planlegging, gjennomføring og evaluering
Ferdigheter:
Evne til å samarbeide med andre om samme arrangement med base i kvalitet
Kompetanse:
Kompetanse i å koordinere et større idrettsarrangement på en tilfredsstillende måte
Kompetanse i å utarbeide en evalueringsrapport
Innhold
Markedsføring
De elementene som blir dekket er:
- Markedsføringens oppgaver
- Historisk utvikling
- Grunnleggende definisjoner og begreper
- Markedsføringsledelse og strategisk planlegging
- Kjøpsadferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder (behov, ønsker, krav og etterspørsel)
- Segmentering, markedsanalyse og prognoser
- Markedsstrategier
- Produkt- og merkevarestrategier
- Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
- Strategier for prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon
- Internasjonal markedsføring
Arrangement
Studentene kan velge mellom noen arrangement som er faste eller velge annet hvis det er mulig og ønskelig.
Innholdet i arrangementet vil blant annet av fokus på:
- Søknadsprosesser i forhold til økonomi
- Strategier og planlegging
- Invitasjoner, markedsføring, sponsorer, påmelding, gjennomføring og evaluering
Arbeids- og læringsformer
3-4 timer forelesning pr uke i høstsemesteret i markedføring. 6 t introduksjon i arrangement på høsten, samt planlegging i studentgrupper. Forelesninger knyttet mot arrangementsgjennomføring på våren.
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer
- Hjemmeeksamen (arrangementsgjennomføring med rapport), bestått/ikke bestått
Alle deler må være bestått, gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no> - 09.03.2016