Fordypning II, individuell idrett med trenerpraksis 1052

Læringsutbytte

Studentene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • kunnskap om den valgte idrettens egenart, mht historikk, innhold, konkurranseformer, teknikk og taktikk
  • kunnskap om tilrettelegging og gjennomføring av valgte fordypningsidrett, med tanke på utvikling av egenferdighet, opplevelse av mestring, motivasjon og glede.

Ferdigheter:

  • Kunne anvende nevnte kunnskaper i sitt treningsarbeid
  • Kunne veilede og påvirke utøverens læringssituasjon i praksis
  • Ha tilfredsstillende ferdigheter i valgte fordypningsaktivitet. Med tilfredsstillende ferdigheter menes ferdigheter av en slik kvalitet at studenten kan vise øvelser og teknikker slik at han tydelig får fram de pedagogiske poengene. Dette, i kombinasjonen med tilstrekkelig fysisk form, er med å gi et nødvendig mentalt overblikk i trenings-/veiledningssituasjonen.

Generell kompetanse:

Kunne tilrettelegge og gjennomføre trening og fysisk aktivitet for ulike grupper og individer i valgte fordypningsidrett, med reflekterte og godt faglig funderte begrunnelser.

Innhold

Fordypning individuell idrett med trenerpraksis tar utgangspunkt i at studenten skal oppøve kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i en selvvalgt individuell idrett. Vi forbeholder oss retten til å vurdere hver enkelt students ønske om idrett basert på om vi som fagmiljø kan stå inne for at denne studentens valg av idrett er gjennomførbart knyttet til 1) fagmiljøets kompetanse til å følge opp studenten, 2) tilgang på relevante praksisplasser i nærområdet eller 3) studentens reelle kompetanse og erfaringsbakgrunn knyttet til den ønskede idretten.

Studenten skal gjennom erfaring i sin valgte idrett, og gjennom praksis og teori tilegne seg erfaring, kompetanse og kunnskap om sin valgte fordypning. Det legges vekt på at studenten skal bevisstgjøres hvordan han/hun tenker, handler (praksis) og lærer relatert til sin fordypning. Observasjon, analyse og kritisk refleksjon av både egen kompetanse og læring er viktige elementer i kurset.

Fordypning i individuell idrett skal gi et godt teoretisk og praktisk grunnlag for å kunne aktivisere, coache og veilede barn, ungdom og voksne utøvere på ulike prestasjons- og ferdighetsnivåer innen sin valgte idrett.

Fordypningen tilbyr differensiert praktisk veiledning, prestasjonsanalyser, samt muligheter for observasjon av trening og konkurranser på både bredde- og toppnivå.

  • Gjennom tilegning av faglige kunnskaper, praktisk veiledning og feedback i sin valgte idrett skal studenten bli kjent med trenerens rolle og funksjoner i arbeidet med å utvikle individuelle utøvere på ulike alderstrinn og ulike prestasjonsnivåer.
  • Studentene skal kunne øve seg i å analysere utøveres prestasjoner i trening og i konkurranse.
  • Studentene skal kunne planlegge og lede trening på ulike nivåer, samt være i stand til å gi hensiktsmessig feedback til den enkelte utøver spesielt og til utøvergruppa generelt
  • Studentene skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper om sentrale forhold i sin valgte idrett

Arbeids- og læringsformer

Ca. 4 timer pr uke i høst- og vårsemesteret.

Emnet vil veksle mellom lærerstyrt og studentstyrt undervisning. Studentene skal gjennomføre minimum 100 timers praksis i løpet av høst- og vårsemesteret, fordelt på 2/3 formidling og 1/3 observasjon av andre trenere/utøvere

Studentene skriver feltlogg med beskrivelse og refleksjoner rundt all aktivitet i fordypningsidrett og trenerpraksis, som skal danne utgangspunkt for en praksisrapport som innleveres i slutten av studieåret.

Feltloggen skal inneholde:

- et pedagogisk utviklingsmål knytta til egen trenerrolle

- beskrivelse av innhold og øvelser i fordypningsidrett og trenerpraksis

- målsetting for utøvergruppa/laget som studenten skal være trener for i sin praksis

Vurderingsformer

  • Ferdighetsprøve (praktisk-metodisk eksamen med påfølgende muntlig eksamen), graderte karakterer
  • Skriftlig prøve (praksisrapport), bestått/ikke bestått
  • Arbeidskrav 1, godkjent praksis
  • Arbeidskrav 2, minst 80 % engasjert deltagelse

Alle deler må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Arnstein Sunde <Arnstein.SundeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ralph Høksaas - 21.12.2015