Pedagogikk, veiledning og ledelse 1460
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kunnskap om friluftslivsveiledning, guiding og ledelse
- Kunnskap om kunnskaps- og læringsbegrepet
- Kunnskap om undervisningsprinsipper, rettet mot ulike grupper
- Kunnskap om gruppedynamikk og gruppepsykologi
- Kunnskap om teorier knyttet til motivasjon og mestring
- Kunnskap om risikohåndtering i planlegging og gjennomføring av kurs og undervisning
- Kunnskap om friluftsliv brukt innenfor helse og rehabilitering
- Kunnskap om friluftsliv i videregående skole og høyere utdanning
Ferdigheter
- Kunne redegjøre for grunntanker innen friluftspedagogikken, i Norge og internasjonalt
- Kunne bruke ulike pedagogiske metoder og arbeidsmåter, under planlegging og gjennomføring av friluftslivsopplegg
- Kunne redegjøre for ulike læringsteorier
- Kunne redegjøre for ulike teorier med relevans for gruppedynamikk og gruppepsykologi
- Kunne redegjøre for teori knyttet til veiledning, guiding og ledelse
Generell kompetanse
- Kunne analysere og evaluere egne og andres pedagogiske opplegg
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogiske opplegg for ulike grupper
- Ha bevissthet om didaktikk og metodikk knytte til opplæring, tilpasset grupper på ulike nivå
- Være i stand til å formidle friluftsliv, i forskjellige pedagogiske kontekster
- Undervise i friluftsliv, med spesielt fokus på videregående skole og høyere utdanning
- Være i stand til å guide grupper innenfor reiselivet
Innhold
- Veiledning, guiding og ledelse
- Gruppedynamikk og gruppepsykologi
- Fordypet innsikt i didaktiske og metodiske problemstillinger knyttet til friluftslivsformidling
- Situasjonsbetinget ledelse, kommunikasjon
- Friluftslivet som arbeidsform i ulike institusjoner som videregående skole, folkehøgskole, høgskole, samt rehabilitering og reiseliv
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg med ulike grupper
- Fordypet innsikt i turnormer, grunnprosedyrer og sikkerhetstenking
Arbeids- og læringsformer
- 16 forelesninger,
- 3 dager med seminar og 2 dager med praksisseminar
- 10 dager praksis
Vurderingsformer
- Muntlig eksamen, gradert karakter
- Arbeidskrav 1, praksis
- Arbeidskrav 2, deltagelse seminar
Alle deler må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no> - 21.12.2015