Treningslære og treningsledelse 1015

Læringsutbytte

Studenter som har fullført emne trenings- og aktivitetslære skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap og forståelse, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap og forståelse:

  • Utvikle innsikt og forståelse i generell treningslære og generell treningsledelse slik at studentene kan planlegge og tilrettelegge idrettsaktivitet innen ulike idretter på ulike nivåer.
  • Sentrale treningsformer og treningsprinsipper.
  • Sentrale praktiske pedagogiske prinsipper i ledelse av idrettsaktivitet.
  • Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.

Ferdigheter:

  • Evne til å organisere øvelser og tilrettelegge aktivitet som motiverer til idrettsglede for barn og ungdom.
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere en treningsperiode for en gitt gruppe.

Generell kompetanse:

  • Formidle faglig innhold både muntlig og skriftlig.
  • Kunne arbeide selvstendig med en gitt problemstilling.
  • Ha evne til å sette seg inn i nye problemområder og analysere emner selvstendig.
  • Kunne bruke informasjons- og søkeverktøy.

Innhold

  • Treningsformer: oppvarming, bevegelighetstrening, teknikktrening, styrke, spenst, hurtighet og utholdenhetstrening.
  • Treningsplanlegging
  • Restitusjon
  • Idrettsskader
  • Vekst og utvikling
  • Praktisk pedagogiske prinsipper- innhold og form.
  • planlegge og gjennomføre aktivitet for en gitt gruppe.

Arbeids- og læringsformer

Emnet kombinerer generell kunnskap om treningslære og treningsledelse med praktisk læring gjennom det å planlegge og drive idrettsaktivitet. Det vil derfor tas i bruke varierte læringsformer som: seminar, forelesninger, praktisk arbeid og prosjektarbeid under veiledning.

Vurderingsformer

  • Mappeinnlevering. Vekting 100 %.
  • Gjennomført og bestått praktisk pedagogisk opplegg.
  • Minst 80 % frammøte og engasjert deltakelse, vurderes til bestått/ikke bestått.

Alle punktene må oppfylles, og vurderes til bestått, for at studenten kan få sluttkarakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ralph Høksaas <ralph.hoksaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 21.01.2016