Treningslære og treningsledelse 1015
Læringsutbytte
Studenter som har fullført emne trenings- og aktivitetslære skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap og forståelse, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap og forståelse:
- Utvikle innsikt og forståelse i generell treningslære og generell treningsledelse slik at studentene kan planlegge og tilrettelegge idrettsaktivitet innen ulike idretter på ulike nivåer.
- Sentrale treningsformer og treningsprinsipper.
- Sentrale praktiske pedagogiske prinsipper i ledelse av idrettsaktivitet.
- Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
Ferdigheter:
- Evne til å organisere øvelser og tilrettelegge aktivitet som motiverer til idrettsglede for barn og ungdom.
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere en treningsperiode for en gitt gruppe.
Generell kompetanse:
- Formidle faglig innhold både muntlig og skriftlig.
- Kunne arbeide selvstendig med en gitt problemstilling.
- Ha evne til å sette seg inn i nye problemområder og analysere emner selvstendig.
- Kunne bruke informasjons- og søkeverktøy.
Innhold
- Treningsformer: oppvarming, bevegelighetstrening, teknikktrening, styrke, spenst, hurtighet og utholdenhetstrening.
- Treningsplanlegging
- Restitusjon
- Idrettsskader
- Vekst og utvikling
- Praktisk pedagogiske prinsipper- innhold og form.
- planlegge og gjennomføre aktivitet for en gitt gruppe.
Arbeids- og læringsformer
Emnet kombinerer generell kunnskap om treningslære og treningsledelse med praktisk læring gjennom det å planlegge og drive idrettsaktivitet. Det vil derfor tas i bruke varierte læringsformer som: seminar, forelesninger, praktisk arbeid og prosjektarbeid under veiledning.
Vurderingsformer
- Mappeinnlevering. Vekting 100 %.
- Gjennomført og bestått praktisk pedagogisk opplegg.
- Minst 80 % frammøte og engasjert deltakelse, vurderes til bestått/ikke bestått.
Alle punktene må oppfylles, og vurderes til bestått, for at studenten kan få sluttkarakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ralph Høksaas <ralph.hoksaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 21.01.2016