Vitenskapsteori og natursyn 4016
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
- Ha kunnskap om vitenskapelige metoder og forskningsprosesser
- Ha en grunnleggende forståelse av hva vitenskapsteori er og hvilke spørsmål den er opptatt av
- Ha kjennskap til ulike natursyn og viktige retninger innen miljøfilosofi
- Kunne redegjøre for ulike problemstillinger knyttet til naturvitenskapelig forskning
- Kunne formulere gode problemstillinger og skrive vitenskapelige rapporter
- Kunne presentere egne arbeider på en god måte
- Være i stand til å drøfte ulike natursyn ut ifra biologiske, kulturelle og historiske rammer
- Kunne argumentere for miljøetiske standpunkter ut ifra kjennskap til ulike miljøfilosofiske tilnærminger
Innhold
Sentrale temaer:
Vitenskapsteori
- Naturvitenskap: historikk, vitenskapelige metoder og grunnleggende problemstillinger
- Vitenskapsteoretiske spørsmål og retninger
- Biologi: økologiens natursyn
- Vitenskapelige rapporter: struktur, referanser, skriving og presentasjonsteknikk
Natursyn
- Historie: mytisk tid, antikken, middelalderen og den nyere tid
- Dagens: biologisk arv og kulturarv
- Friluftsliv og naturoppleving: verdiforankring, tradisjoner, kulturarv og biologisk arv
- Miljøfilosofi og -etikk: dyrevern, naturens bruksverdi og egenverdi, antroposentrisk, biosentrisk og økosentrisk miljøfilosofi
Arbeids- og læringsformer
- Forelesinger.
- Obligatoriske diskusjonsseminarer med gruppepresentasjoner
- Individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven innebærer en muntlig presentasjon
Vurderingsformer
- Skriftlig prøve, vektes 30 %
- Oppgave (semesteroppgave), vektes 70 %
- Arbeidskrav 1, deltakelse i gruppepresentasjon
- Arbeidskrav 2, muntlig presentasjon av semesteroppgave
Alle deler må være bestått, gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Vigdis Hølen <Vigdis.HolenSPAMFILTER@hit.no> - 14.12.2015