Spesialpedagogikk: Utfordrende atferd - for hvem? Relasjon, mestring og læring. 15SPESUTF
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Kjenne til tilknytningens betydning for barn og unges utvikling, samt ulike former for tilknytningsatferd.
- Kunne redegjøre for ulike typer utfordrende atferd og kjenne til risiko- og beskyttelsesfaktorer.
- Kjenne til ulike psykiske utfordringer som kan ramme barn og unge og knytte dette sammen med betydningen av sosial kompetanse.
- Ha kunnskap om (et utvalg) diagnoser, som kan være forbundet med utfordrende atferd og sette dette i sammenheng med pedagogisk teori og forståelse for å fremme trivsel, mestring og læring.
- Kjenne til hva som kan være et godt opplæringstilbud for elever med utfordrende atferd.
- Kjenne til ulike metoder og verktøy i arbeidet med utfordrende atferd.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne reflektere over sammenhenger mellom utviklingspsykologi, evne til empati, mentalisering og refleksjon.
- Kunne benytte kartleggingsverktøy, som kan bidra til å forebygge og moderere utfordrende atferd.
- Benytte aktuelt lovverk og sentrale føringer knyttet til utfordrende atferd
- Kunne benytte kunnskap som fremmer læringsprosesser i personalet for økt samspill og relasjon med barn og unge som strever med utfordrende atferd.
- Kunne reflektere over oppdatert kunnskap om mobbing og drøfte bruk og misbruk av digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne planlegge, reflektere over og drøfte aktuelle holdnings og dannesleskapende tiltak for å fremme læring, trivsel og motivasjon.
- Kunne anvende forskningsbasert kunnskap for å kartlegge, reflektere over funn og drøfte aktuelle tiltak på individ og systemnivå.
- Kunne reflektere over, drøfte bekymring og gjennomføre henvisning til hjelpeapparatet
Innhold
Innholdet i denne modulen tar utgangspunkt i ulike tilnærminger til utfordrende atferd. Modulen vil vektlegge betydning av relasjon, mestring og læring mtp forebygging, kartlegging og håndtering av disse utfordringene, et interaksjonsperspektiv vil bli sentralt.
Sentrale temaer vil foruten forebygging, kartlegging og tiltak være; holdning og dannelsesarbeid, digitale utfordringer, psykisk helse og atferds- utfordringer knyttet til et utvalg diagnoser.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil være samlings- og nettbasert (fronter) og vil bestå av forelesninger, seminar og veiledning. Veiledningen vil foregå individuelt og i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, aktiv deltakelse i gruppearbeid og i gjennomføring av arbeidskrav. Studiet er basert på teori om at læring skjer i fellesskap og gjennom studentens egen aktivitet.
Studenten skal for øvrig delta i diskusjoner på fronter. Innhold og omfang fremkommer av semesterplanen. Studenten skal også gjennomføre et skriftlig arbeidskrav i form av en artikkel med veiledning individuelt og i gruppe.
Fronter vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter (A – F).
Deltakelse i diskusjoner må være gjennomført og vurdert til godkjent og artikkel må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet.
Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 22.09.2014